Rogier Bikker ny VD för Rewir i Kina

Intellectas koncernchef Yann Blandy utser Rogier Bikker till ny VD för dotterbolaget Rewir i Kina.  Rogier har det senaste året drivit ett eget projekt för att förändra bilden av Kina, ”Brand New China” med hjälp av en pr-kampanj. Dessförinnan var han strategisk partner på Energize, en holländsk kreativ digitalbyrå baserad i Shanghai och Amsterdam.

Rogiers erfarenhet av att verka och driva företag i Kina i kombination med hans strategiska och digitala kompetens gör honom väl lämpad att axla ansvaret som VD på Rewir i Kina.

Kina är som världens näst största ekonomi och med sin snabba digitala utveckling en väldigt viktig marknad för Intellecta. Vi letade efter en person som kan hjälpa både våra europeiska kunder etablera sig på den kinesiska marknaden och även hjälpa kinesiska varumärken etablera sig globalt. Med sin digitala kunskap och långa erfarenhet av Kina och kinesiska varumärken är Rogier Bikker precis rätt person att ta Rewir i Kina vidare i nästa steg av bolagets utveckling”, säger Yann Blandy, VD och koncernchef på Intellecta AB.

Rogier ersätter Martin Stenberg som varit VD sedan etableringen 2010 och som nu lämnar Intellecta-koncernen för att flytta tillbaka till Europa och uppdrag för Danske Bank i Köpenhamn. ”Jag vill ta detta tillfälle att tacka Martin för hans insatser och engagemang att etablera Rewir i Kina”, säger Yann Blandy.

I sin tidigare roll har hollandsfödde Rogier Bikker utvecklat strategier för Kina-marknaden för företag som bl.a. Heineken, KLM Airlines, Miffy och Dr Oekter. Under 2014 utvecklade han och genomförde i egen regi en kampanj kallad ”Brand New China”. Kampanjen gick ut på att köra bil från Kina till Holland (via Sidenvägen) sponsrad av kinesiska varumärken för att förbättra bilden av produkter ”made in China”.

Jag ser fram emot att bli en del av detta duktiga team och att arbeta för att våra strategiska och kreativa konsulter får de bästa förutsättningarna att leverera det de är bäst på, att öka varumärkesvärdet för våra kunder”, säger Rogier.

Rogier tillträder sin tjänst på Rewir i Kina den 4 februari 2015.

Rewir är en ledande strategisk varumärkesbyrå med kontor i Stockholm och Shanghai. Rewir ingår i Intellecta-koncernen.

Yann Blandy, VD och koncernchef, yann.blandy@intellecta.se

Lotta Boman, informations-och kommunikationschef, lotta.boman@intellecta.se

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, ISBIT GAMES AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Unreel AB och Wow by Rewir AB. Koncernen har ca 400 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA och Kina.

Citat

”Kina är som världens näst största ekonomi och med sin snabba digitala utveckling en väldigt viktig marknad för Intellecta. Vi letade efter en person som kan hjälpa både våra europeiska kunder etablera sig på den kinesiska marknaden och även hjälpa kinesiska varumärken etablera sig globalt. Med sin digitala kunskap och långa erfarenhet av Kina och kinesiska varumärken är Rogier Bikker precis rätt person att ta Rewir i Kina vidare i nästa steg av bolagets utveckling”
Yann Blandy, CEO och koncernchef Intellecta AB
Yann Blandy, CEO och koncernchef Intellecta AB