IF Metall: En S-budget för industriarbetarna

– Socialdemokraternas alternativ visar att partiet förstår industriarbetarna och industrins villkor. Anställda behöver en ökad trygghet och företagen stöd i en stenhård internationell konkurrens, att reservera 5 miljarder kronor i en konjunkturbuffert är en klok politik, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

– De tydliga skillnaderna i politiken gynnar det politiska samtalet på arbetsplatsen. Mot en passiv arbetsmarknadspolitik från den borgerliga regeringen står en politik som gynnar både de anställda och företagen, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

– Det finns flera saker jag tycker är bra i budgetmotionen, bland annat borttagandet av den misslyckade arbetslöshetsavgiften i a-kassan och de högre ersättningarna vid arbetslöshet, men också aktiva jobbskapande insatser, såsom satsningarna på forskning och utveckling, säger Anders Ferbe.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

lars.ankarfjall@ifmetall.se

Om oss

IF Metall är ett feministiskt fackförbund med cirka 313 000 medlemmar som tillsammans arbetar för rätten till ett bra och tryggt arbete. Vi arbetar inom stora delar av den svenska industrin, bland annat inom plast-, läkemedels-, byggnadsämnes-, stål-, kemi- och verkstadsindustrin.