Gasproduktionen har startats igen

Trots ihållande nattkyla har Igrene startat ett flerveckorstest med produktion av metangas från ett hål inom Morafältet.

På kvällen den 2 maj startade Igrene ett långtidstest med produktion av metangas i ett hål inom Morafältet. Det är samma hål som det som användes vid ett försök till långtidstest med början i november i fjol. Detta test måste dock avbrytas efter fem dygn p g a att det bildades metanhydrater, iskristaller. Se pressmeddelande 2016-11-07.

Sedan testutrustningen delvis byggts om har nu testet återupptagits i detta produktionshål, som planeras borras till 500 meters djup. På nivån 257 meter har det påträffats sådana gasvolymer att det bestämts att avvakta fortsatt borrning och utföra ett långtidstest redan på denna nivå.
Testet beräknas pågå i tre veckor varefter hålet får vila en vecka och därefter fortsätter testet ytterligare en vecka.

Testet skall ge en uppfattning om gasmängden i relation till mängden vatten samt den totala mängden gas som kan utvinnas på detta måttliga djup.
En viktig del är att undersöka huruvida tryck, gasvolymer och temperatur är stabilt, avtar eller ökar över tiden.

Testresultat så långt
När testet startades låg vattentemperaturen på 10 grader C och uppgår nu
till 16 grader C.
Inledningsvis pumpades 20 m3 vatten/timme men nu endast 2 m3.
GLR (Gas Liquid Ratio), dvs antal m3 gas per m3 vatten, har som genomsnitt legat på 6-7 m3 gas per m3 vatten men har under onsdag förmiddag ökat till 15-17 m3 gas per m3 vatten.

Produktionsteknik
Ett 7” bottenförslutet rör har sänkts till 245 meters djup. Detta rör har per-forerats på nivån 203 meter och pumpen har sedan satts ner i röret på 243 meters djup. När pumpen körs dras vattnet in i hålen på 203 metersnivån och därvid åstadkommes en trycksänkning om 20 bar som frigör gasen, som annars är bunden i vattnet, inne i röret (downhole degasing) och gasen strävar uppåt och in i mätanläggningen varefter den facklas.

Bilden visar Igrenes teknik för produktionstestet (se bild i pdf)

kontakta Mats Budh, verkställande direktör,
070-650 62 26

Denna information är sådan information som AB Igrene är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2017.

AB Igrene prospekterar efter gas och olja i Siljansringen i Dalarna. Bolaget är noterat på AktieTorget och har cirka 2 500 aktieägare.
Igrene har varit verksamt i 14 år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.
Med de undersökningstillstånd, som nyligen utverkats, ämnar Igrene fördjupa undersök-ningsarbetet även på några platser innanför kraterkanten.
Se
www.igrene.se