Digital Visions DVNR bildbehandlingssystem nu med iQ interface

Interaktiv HD och SD färgkorrigering

Stockholm, 2002-09-13 - Digital Visions DVNR bildbehandlingssystem kan nu användas tillsammans med Quantels iQ plattform. Företagen presenterar ett interface mellan sina produkter på IBC ? en av Europas stfrsta ljud- och bildmässor ? som äger rum i Amsterdam den 13-17 september.

Digital Visions DVNR bildbearbetningssystem används över hela världen för färgkorrigering och restaturering av film/videomaterial i realtid. Det nyligen lanserade styrsystemet Valhall gör Digital Vision till en mycket stark marknadsaktör vad gäller färgkorrigeringsprocessen, vilket i sin tur gör Digital Vision till en naturlig part för iQ för färgkorrigering både för standard- (SD) och högupplösta (HD) film-/videoproduktioner
"DVNR/Valhall har en samling av kraftfulla verktyg för bildbehandling och färgkorrigering, vilket har gjort dem till ett populärt val för våra kunder i deras arbete med restaurering och färgkorrigering. Med det nya interfacet till iQ får de möjlighet att arbeta med färgkorrigeringen som en interaktiv del i processen. Utöver detta har iQ väl fungerande verktyg för manuell retuschering och restaurering, som kompletterar DVNR's väl fungerande smuts- och brusreduceringssystem", säger Mark Horton, Market Development Manager på Quantel.

"Våra gemensamma kunder har visat stort intresse för ett interface mellan DVNR/Valhall och Quantels iQ plattform och vi är nöjda med att kunna offerera detta i samarbete med Quantel. Digital Visions realtidsbearbetning kombinerat med de kraftfulla retuscheringsverktygen från Quantel förser kunden med en kostnadseffektiv lösning för diskbaserad färgkorrigering och restaurering. Vi fortsätter vårt samarbete med Quantel för att lägga till funktioner som förbättrar arbetsflödet ytterligare", säger Torbjörn Dyrvold, produktchef på Digital Vision.

Digital Vision har som affärsidé att erbjuda världsledande produkter till professionella kunder inom film/video, multimedia och distribution av digital-TV inom tre affärsområden:
  • Media Mastering, digital slutbearbetning av bland annat spelfilm, reklam- och TV-produktioner samt anpassning till DVD
  • Media Networking, anpassning av bild och ljud till digitala sändningsnät
  • Digital Cinema, digitalisering av traditionell film för visning på bio
Företaget grundades 1988. Digital Vision-koncernen består av ett svenskt moderbolag samt ett försäljningsbolag i USA. Verksamheten utgörs av utveckling, försäljning och support av system. Digital Vision är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Meta Bernhager, Digital Vision AB (publ) telefon: 08-546 182 00, fax: 08-546 182 09
e-mail: meta.bernhager@digitalvision.se, hemsida: www.digitalvision.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Sverige, Norge, Finland samt i Ryssland. År 2018 omsatte koncernen 161 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se