Valhall, stjärna i Zentropas och Lars von Triers Dogville

Stockholm, 2003-03-12 - I maj har Lars von Trier's film Dogville, med skådespelarna Nicole Kidman, Stellan Skarsgård och Lauren Bacall, premiär. Till efterbearbetningen av filmen har Zentropa valt att arbeta med Digital Vision's färgkorrigeringssystem Valhall.

Valhall med ACP-Viper färgkorrektor levererades till bolaget i december 2002. Pia Nielsen, Zentropas chef för efterbearbetning säger, "En av fördelarna med Valhall är att brusreduceringen är integrerad i processen. Realtidssystemet är lätt och snabbt att använda vilket tillåter regissören och fotografen att delta i processen med ljussättningen av filmen."

Dogville är till största delen inspelad i HDTV-format, redigerad i ett icke-linjärt system och därefter ljussatt i Valhall innan den överförts till film. "Just nu spelas 80-90% av Zentropas produktioner in i digitalt format", fortsätter Pia. "Nästa projekt där Valhall kommer användas är en barnfilm kallad Zafir."

Per-Olov Essehorn, försäljningsdirektör på Digital Vision säger "Intresset för att spela in filmer digitalt har ökat. Trenden märks tydligt i Europa och särskilt i Skandinavien. Valhall-konceptet är skräddarsytt för den här typen av applikationer. Vi har högkvalificerade användare av våra system i Europa och i Hollywood och börjar nu marknadsföra konceptet i Asien. Vi är glada över att kunna räkna Zentropa till användarna av vårt Valhall system."

Zentropa, det danska filmbolaget, grundades 1992 efter ett framgångsrikt samarbete mellan regissören Lars von Trier och producenten Peter Aalbaek i samband med långfilmen "Europa". Med en produktion av mer än 70 filmer under de senaste 10 åren, är Zentropa det filmbolag som har den största produktionen av spelfilmer i Skandinavien, en position som bolaget har upprätthållit sedan 1994. Bland Zentropa's senaste internationella prisbelönade publiksuccéer är Lars von Triers "Breaking the Waves" (Grand Prix, Cannes Film Festival, 1996) och "Dancer in the Dark" (Palme d'Or, Bästa Kvinnliga Skådespelare, Cannes Film Festival; Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Skådespelerska, European Film Awards, 2000)

Digital Vision har som affärsidé att erbjuda världsledande produkter till professionella kunder inom film/video, multimedia och distribution av digital-TV inom tre affärsområden:
  • Media Mastering, digital slutbearbetning av bland annat spelfilm, reklam- och TV-produktioner samt anpassning till DVD
  • Media Networking, anpassning av bild och ljud till digitala sändningsnät
Företaget grundades 1988. Digital Vision-koncernen består av ett svenskt moderbolag samt ett försäljningsbolag i USA. Verksamheten utgörs av utveckling, försäljning och support av system. Digital Vision är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Harry Vesanen, Digital Vision AB (publ) telefon: 08-546 182 00, fax: 08-546 182 09
E-post: harry.vesanen@digitalvision.se, Hemsida: www.digitalvision.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Sverige, Norge, Finland samt i Ryssland. År 2018 omsatte koncernen 161 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se