Efterfrågan på IMS egenutvecklade e-handelssystem ökar upplåter försäljningsrättigheter på den norska marknaden IT-konsultföretaget IMS har träffat avtal med IT Innovation AS angående exklusiva försäljningsrättigheter på den norska marknaden för IMS e- handelssystem, IMS-e version 2.0. IT Innovation erhåller exklusiva rättigheter att sälja licenser av IMS-e 2.0 på den norska marknaden från den 1 juli 2000. Företagen kommer också att utveckla ett samarbete kring IMS-e mot potentiella kunder med verksamhet i både Norge och Sverige. - Vi märker nu en ökad efterfrågan från våra kunder som tycker att IMS- e passar deras egen verksamhet. Samarbetet med IT Innovation är ytterligare ett steg mot en internationalisering av IMS och ett led i vår strategi att lyfta vår kompetens utanför Sveriges gränser, säger Peter Kock, affärsområdesansvarig på IMS. - IMS-e är ett e-handelssystem som snabbt kommer att vinna förtroende i Norge och som kompletterar våra produkter inom e-handels- och webbområdet , fortsätter Göran Vollan, ansvarig för lanseringen av IMS-e i Norge på IT Innovation. IMS-e utvecklades ursprungligen för IMS egen verksamhet och IMS kunder kan idag beställa produkter och tjänster via IMS-e. I dagsläget hanteras över 40 procent av alla order via IMS-e. Förutom beställningsfunktioner för produkter och tjänster via IMS-e så finns det en rad andra egenskaper, såsom; Historikfunktion för bland annat orderstatus och historik. Flera olika möjligheter att skapa ordermallar. Enkel administration av egna användare. "10 i topp funktion" för mest köpta produkter. Närmare upplysningar lämnas av: Peter Kock, affärsområdesansvarig hos IMS, telefon +46 8 598 91 138 och Göran Vollan, ansvarig för IMS-e hos IT Innovation, telefon +47 23 00 53 00 IMS Data AB är noterat på OTC-listan sedan 1994. Vi finns på 20 orter i Sverige och har för närvarande 600 anställda. IMS-koncernen beräknas omsätta 550 miljoner kronor år 2000 och är ett av Sveriges ledande IT- konsultföretag med inriktning på Internetrelaterade B2B-lösningar. Verksamheten består av fyra bolag; IMS Internet Consulting, IMS Media, IMS ASP Center och IMS Computer Products. Läs mer om IMS på www.ims.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00330/bit0002.pdf