IMS IT-partner åt expansivt bioteknikföretag

IMS IT-partner åt expansivt bioteknikföretag IT-konsultföretaget IMS har fått förtroendet att bygga upp bioteknikföretaget Gyros AB:s IT-miljö från grunden. Ordern beräknas initialt vara värd 2,2 miljoner kronor. Gyros, med huvudkontor i Uppsala, är ett nystartat företag som utvecklar och tillverkar miniatyriserade analyssystem, där analyserna sker i miljarddels milliliter på cd-skivor. Intresset för företagets verksamhet är mycket stort i branschen och bland investerare. Gyros är en avknoppning från Amersham Pharmacia Biotech och beräknas inom tre år ha minst 100 anställda. IMS i Uppsala ska bygga upp företagets IT-miljö från grunden avseende hård- och mjukvara med Windows 2000 som plattform. IMS ska även sköta driften av IT-systemen och se till att personalen får adekvat IT- utbildning. - Vi valde IMS tack vare deras goda förutsättningar att snabbt implementera en avancerad plattform åt Gyros, säger Maris Hartmanis, vd för Gyros AB. Närmare upplysningar lämnas av Tomas Tollin, projektledare hos IMS i Uppsala, telefon 018-16 08 00 alternativt 0709-17 83 17 Maris Hartmanis, vd för Gyros AB, telefon 018 - 612 00 30 alternativt 070- 562 86 17. ¤¤ IMS Data AB är noterat på OTC-listan, finns på 20 orter i Sverige och har för närvarande 600 anställda. IMS-koncernen beräknas omsätta 550 miljoner kronor år 2000 och är ett av Sveriges ledande IT-konsultföretag med inriktning på webbaserade lösningar. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000509BIT01230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000509BIT01230/bit0002.pdf