Bot mot ätstörningar får finansiering från Industrifonden

Bot mot ätstörningar får finansiering från Industrifonden Industrifonden har investerat fem miljoner kr i det lilla forskningsbolaget Appetite Control. Bolagets affärsidé är att med hjälp av genteknik ta fram verktyg för utveckling av läkemedel som påverkar hjärnans kontroll av ätbeteende som t.ex. bulimi, anorexi eller fetma. Bolaget har sitt ursprung i forskning på Karolinska Institutet. Bolaget befinner sig än så länge i ett tidigt skede och arbetar med att ta fram en systemplattform för det fortsatta utvecklingsarbetet. För närvarande finns ett par läkemedel mot ätstörningar på marknaden. Dessa har sålts i stora mängder trots att de inte är speciellt effektiva. - Appetite Control riktar sig mot en växande marknad med ett stort otillfredsställt behov, säger Hedvig Saindrenan, investeringsansvarig på Industrifonden. Bolaget har dessutom spetskompetens inom området och patent på relevanta gensekvenser. Detta gör att vi tror starkt på dess möjligheter att lyckas. - Vi planerar att driva terapeutiska projekt prekliniskt eller i vissa fall till kliniska studier och sedan ingå partnerskap med etablerade läkemedelsföretag, säger Sören Nygren, vd och en av grundarna till Appetite Control. I och med att vi fått in en stark partner som Industrifonden kan vi fortsätta vårt utvecklingsarbete utan att tappa tempo. Appetite Control AB grundades 1999 av Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet, Sören Nygren, Ph D och grundare av Personal Chemistry, Jeanette Johansen, Ph D forskare vid Karolinska Institutet och Neil Goldsmith, affärsutveckling bioteknikområdet. Ytterligare upplysningar lämnas av Sören Nygren, vd Appetite Control, tel 018-10 55 20 Hedvig Saindrenan, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT01030/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT01030/bit0001.pdf