Gynnsamt läge för riskkapitalinvesteringar

Gynnsamt läge för riskkapitalinvesteringar "Venture Capitalbranschen går nu in i en nödvändig mognadsfas där kraven på både entreprenörer och investerare skärps. Även om läget på kort sikt är kärvt går det fortfarande att göra bra affärer" sade Lars Öjefors, Industrifondens vd, på bolagets årsstämma i Stockholm under torsdagen. Det sker nu en tillnyktring av riskkapitalbranschen efter IT-boomen. Nedgången i investeringar går emellertid så snabbt att flera entreprenörer lider brist på kapital. "Vissa investerare är onödigt försiktiga i nuläget vilket kan resultera i att även livskraftiga företag riskerar att gå under om de inte snart får kapitalpåfyllnad. Det är därför viktigt att vi riskkapitalaktörer inte tappar tempo i våra investeringar" fortsatte Öjefors. Bland andra talare på stämman märktes bla Patrik Hedelin, en av grundarna till numera konkursade e-handelsföretaget boo.com. Han uttryckte en viss stolthet över att ha slagit europarekord i kapitalanskaffning. Vidare framförde han kritik mot den flockmentalitet som råder inom finansbranschen. Stockholmsbörsens vd, Kerstin Hessius, pekade på vikten av en fungerande riskkapitalmarknad för samhällsekonomins väl. Stockholmsbörsen har en särställning inom riskkapitalområdet som den viktigaste marknadsplatsen i Norden. Stockholmsbörsens främsta bidrag till riskkapitalbranschen är att upprätthålla de höga krav som ställs på bolag som vill vara noterade. Ytterligare upplysningar lämnas av: Lars Öjefors, vd Industrifonden, 08-587 919 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT01390/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT01390/bit0002.pdf