Industrifonden investerar i Lundaföretaget Cartela

Industrifonden investerar i Lundaföretaget Cartela Industrifonden investerar tillsammans med Volito Innovation AB sammanlagt 7,2 MSEK i utvecklingsbolaget Cartela AB i Lund. Företaget, som befinner sig i ett tidigt skede, arbetar i första hand med att utveckla helt nya och unika metoder för att behandla ledskador och ledsjukdomar. Många människor drabbas av ledsjukdomar som ledförslitning och reumatism. Den teknologi som Cartela AB förfogar över syftar till att ta fram nya och effektiva metoder för att behandla dessa sjukdomar. Genom att kunna påverka de biologiska system som kroppen använder är företagets vision att utveckla läkemedel som kan reparera skadat ledbrosk i t.ex. ett knä eller en höft. Företaget befinner sig fortfarande i ett tidigt skede där arbetet är inriktat på att utveckla teknologin. Målet är att kunna etablera samarbeten med ledande läkemedelsföretag under 2004. - Cartela använder sig av en patenterad teknologiplattform för att åstadkomma nya sätt att behandla ledsjukdomar och företagets kunnande har redan rönt stort intresse. Bolaget har stor potential att kunna utveckla nya behandlingsmetoder för dessa vanliga sjukdomar, som med dagen metoder inte går att bota, säger Lars Persson, investeringsansvarig på Industrifonden. - I och med att Industrifonden har tillkommit som ägare har vi möjlighet att fortsätta vårt utvecklingsarbete i snabbare takt, säger Evy Lundgren- Åkerlund, vd i Cartela. Cartela AB grundades 2001 av forskare vid Biomedicinskt Centrum i Lund tillsammans med TeknoSeed och Volito Innovation AB. www.cartela.com Ytterligare upplysningar lämnas av: Lars Persson, investeringsansvarig Industrifonden, tel 040-33 02 86, 0705-75 99 75 Evy Lundgren-Åkerlund, vd Cartela AB, tel 046-222 15 50, 0703-29 18 71 Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till framtidsföretag i hela Sverige. Med över 20 års verksamhet och engagemang i flera hundra företag är vi en av de största och mest erfarna aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden investerar i små och medelstora företag i de flesta branscher. Vi erbjuder flera olika finansieringsformer - allt från rena projektlån till ägarkapital. www.industrifonden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT00390/wkr0002.pdf