Nytt bioteknikföretag inom functional food

Nytt bioteknikföretag inom functional food Industrifonden och CIMON Medical har investerat i Lipid Technologies Provider, ett nytt bioteknik-företag med verksamhet i Karlshamn, Norberg och Stockholm. Bolaget utvecklar lipider (fettämnen) för användning inom functional food och kosmetika. Lipid Technologies Provider har bildats genom att riskkapitalbolaget CIMON Medical, Industrifonden och privata investerare tillsammans med management förvärvat processanläggningar, immateriella rättigheter och know-how från Scotia LipidTeknik AB, sedan 1995 ägt av Scotia Holdings Ltd (UK). Det nya bolaget har 13 anställda i Stockholm, Karlshamn och Norberg och har en världsledande kompetens inom lipider och lipidsystem. Lipiderna (fettämnen) utvinns från naturliga råvarukällor, som exempelvis havre, i egna processanläggningar. De kan användas såväl i kosmetika som i olika typer av livsmedel, t ex functional food. Lipid Technologies Provider har patent på flera av dessa användningsområden. - Vi är oerhört nöjda med att ha lyckats genomföra denna affär. Lipid Technologies Provider blir härigenom ett mycket spännande företag med en unik forsknings- och processkompetens inom lipider, säger Lennart Carlsson, styrelseordförande i Lipid Technologies Provider. Bolaget är en komplett "technology provider" fokuserat på forskning och applikationsutveckling av lipidsystem. Utveckling och marknadsföring av aktuella konsumentprodukter kommer däremot att skötas av större kommersiella partners. - Lipidsystem har en betydande kommersiell potential i ett stort antal applikationer, säger CIMON Medicals VD, Per-Anders Johansson. Inte minst marknaden för functional food växer snabbt och här kan bolagets unika lipidsystem erbjuda exempelvis helt nya vegetabiliska produktkoncept med positiv effekt på t ex blodsockerstatus, blodfetter, stress och mage/tarm. - Vi är glada över att kunna medverka i ett företag inom ett så pass aktuellt och intressant område som detta, säger Jörgen Lönngren, investeringsansvarig på Industrifonden. Företaget har en stor potential genom tillgång till mycket kompetent personal och processanläggningar och vi räknar med en lönsam och snabb tillväxt. För ytterligare upplysningar kontakta Lennart Carlsson, ordf Lipid Technologies Provider tel 0454-61529 eller 0708- 161485 Jörgen Quick, vd Lipid Technologies Provider0454-82239 eller 0705-493038 Per-Anders Johansson, vd CIMON Medical0454-39670 eller 0709-439670 Jörgen Lönngren, investeringsansvarig Industrifonden08-587 919 00 Lipid Technologies Provider är ett forskningsbolag med fokus på utveckling och kommersialisering av egenutvecklad lipidteknologi. Den egna verksamheten koncentreras på forskning och utveckling samt egen produktion av lipider, medan utveckling och marknadsföring av konsumentprodukter genom licensavtal överlåtes till kommersiella partners. CIMON Medical är ett riskkapitalbolag inriktat på bioteknik, medicin och medicinteknik som investerar i företag med unika, högteknologiska produktidéer, bra patentskydd och en internationell potential. CIMON är en aktiv partner i de bolag man investerar i. Industrifonden är, med ett eget kapital på drygt 4 miljarder kr och engagemang i ca 260 företag, en av de största aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden erbjuder såväl olika typer av lån som ägarkapital till små och medelstora företag i de flesta branscher. För mer info se www.industrifonden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00770/bit0002.pdf