Smart klisterlapp mot fuktskador får såddkapital från Industrifonden

Smart klisterlapp mot fuktskador får såddkapital från Industrifonden En indikator i form av en klisterlapp som visar fuktbelastningen under transporter eller i byggnader. Denna helt nya produkt har utvecklats av Göteborgsföretaget Alfasensor, som nu har fått såddkapital från Industrifonden. Industrifonden investerar 2 miljoner kronor i Alfasensor. Samtidigt investerar Chalmersinvest och Teknikbrostiftelsen i Göteborg tillsammans motsvarande belopp. Företaget Alfasensor befinner sig än så länge i ett mycket tidigt skede. De håller fortfarande på med utvecklingen och den inledande försäljningen av en helt ny typ av fuktindikator. Finessen är att den på ett enkelt och billigt sätt kan mäta fuktighetsnivån i fuktkänsliga produkter och föremål, t ex i containrar under transporter och i byggmaterial. Fuktindikatorn sitter på en självhäftande etikett. Om fuktnivån blir för hög reagerar indikatorn genom ett färgutslag. Det går också att avläsa hur länge fuktnivån varit för hög, vilket är helt unikt för en kemisk fuktindikator som denna. Det finns konkurrerande produkter på marknaden som kan mäta både fukt och tid, men de är elektroniska och mångdubbelt dyrare än Alfasensors indikatorer. - Denna produkt har löst ett avancerat problem på ett elegant och enkelt sätt, säger Anders Schelin, investeringsansvarig på Industrifonden. Vi ser många användningsmöjligheter för fuktindikatorn, inte minst inom den fuktdrabbade byggsektorn. - Det är mycket värdefullt för oss att få in en investerare som Industrifonden, säger Ronny Larsson, vd Alfasensor. I och med detta kapitaltillskott kan vi öka takten i vårt utvecklingsarbete och starta försäljning redan i år. Alfasensor grundades 2001 av Alf Andersen, doktorand inom fuktdynamik på Chalmers. Företaget har sedan starten drivits inom ramen för Chalmers Innovation på Stena Center. Ytterligare upplysningar lämnas av Ronny Larsson, vd Alfasensor, tel 031-772 81 72 Peter Gustafsson, marknadschef, Alfasensor, tel 031-772 81 72 Anders Schelin, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00190/wkr0002.pdf