Internetbutiken för slipsar, genväg till bättre försäljning

Internetbutiken för slipsar genväg till bättre försäljning - Jag tror på näthandel direkt till konsument. Det säger Thomas Möller som med ett års erfarenhet av webbutik kan konstatera att 20 procent av Slipsbutikens omsättning nu finns på Internet. Butiken drivs som en marknadsföringskanal för Möllers företag för presentreklam. Slipsbutiken finns fysiskt i Söderhamn. Den är en Internetbaserad affär för slipsar och accessoarer. Men den virtuella marknaden känner inga geografiska gränser. - För närvarande har Slipsbutiken 250 kunder. Men de kommer snart att vara betydligt flera, tror Thomas Möller. Slipsarna och presentreklamen omsätter cirka en miljon kronor. På Slipsbutikens hemsida väljer du de produkter du är intresserad av. Du har olika möjligheter när det gäller betalning. Företaget har avtal med de största bankerna om du vill betala genom din egen bank. Du kan också betala med kort och istället för att lämna ut ditt kortnummer skriver du in en kod. Vill du hellre faxa eller ringa in en beställning går det lika bra. Normalt ingår frakt i webbutikens priser, men om du väljer postförskott tillkommer en extra kostnad. Normalt kommer dina varor efter två till fem arbetsdagar. Slipsbutiken lovar att man bevakar att varorna kommer fram i tid. Skulle en vara var tillfälligt slut får du meddelande om det och de kostnader som då kan tillkomma står butiken för. Du har 14 dagars returrätt på alla varor. Dessutom kan du annullera en order om det är så att den är restnoterad. Ett än så länge ovanligt inslag är att Slipsbutiken erbjuder Telias "Site Call". Det är en ny telefonitjänst baserad på IP-teknik. Det innebär att du kan ringa till Slipsbutiken direkt genom din dator, samtidigt som du har butikens sida uppkopplad. Då kan kunden till en obetydlig kostnad för samtalet prata med kundtjänst och få svar på frågor om produkter eller liknande samtidigt som sidan på datorn kan ändra utseende. Allt beroende på vilka frågor man ställer och svar som ges. Faktaruta: Gemenskapen för Elektroniska Affärer - GEA - verkar för att Sverige ska befästa sin ställning som en av världens ledande IT-nationer. Bakom organisationen står Industriförbundet, Bankföreningen, Exportrådet, Företagarna, IT-Företagen, Kommunförbundet, Landstingsförbundet, Statskontoret och Svensk Handel. GEA är initiativtagare till projekt SVEA - Sveriges Elektroniska Affärer. SVEA ska under tre år informera mer än 100.000 svenska företag om affärsnyttan med elektroniska affärer. SVEAs Nyheter är ett exempel, i en rad av verksamheter. Nättidningen är kopplad till en databas, som successivt fylls med goda exempel och företagens erfarenheter av elektroniska affärer. Mera information: www.svea.gea.nu www.gea.nu www.slipsbutiken.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00880/bit0002.pdf