Samarbetet på Internet gjorde oss mycket större

Samarbetet på Internet gjorde oss mycket större - Vill man leverera ägg till de stora butikskedjorna måste man vara en rikstäckande organisation. - Internet blev lösningen för oss. Det säger Magnus Bohlin, vd för Gotlandsägg och initiativtagare till Lokalpackarna. Lokalpackarna i Sverige är ett samarbete mellan sex äggproducenter från olika delar av landet. De har byggt en gemensam, elektronisk lösning för administration och logistik. Tack vare det unika elektroniska samarbetet kan Lokalpackarna tillsammans erbjuda kunderna landsomfattande täckning, samtidigt som de drar fördelarna av att vara den mest lokala leverantören. Magnus Bohlin möttes av skepsis till en början. Men han fick med sig ett antal lokala äggproducenter runt om i landet. Man skrev ett samarbetsavtal som innebär att man förhandlar centralt mot de stora blocken under namnet Lokalpackarna. På det sättet har Lokalpackarna ett och samma artikelnummer över hela landet, men den handlare som beställer får tack vare systemet leverans från den äggproducent som ligger närmast hans butik. - En stor fördel är att när vi gått samman på det här sättet så förvandlas vi från små producenter till en stor aktör. Det har gett oss styrka i förhandlingar också mot våra underleverantörer, säger Magnus Bohlin. - Vår EDI-lösning är unik så tillvida att butiken skickar in en order exempelvis till ICA. Det går automatiskt in en order till oss och vidare till den lokale äggproducenten. Faktureringen sedan sköts centralt mellan ICA och oss, vilket är en fördel både för butiken och för oss producenter, säger Magnus Bohlin. Faktaruta: Gemenskapen för Elektroniska Affärer - GEA - verkar för att Sverige ska befästa sin ställning som en av världens ledande IT-nationer. Bakom organisationen står Industriförbundet, Bankföreningen, Exportrådet, Företagarna, IT-Företagen, Kommunförbundet, Landstingsförbundet, Statskontoret och Svensk Handel. GEA är initiativtagare till projekt SVEA - Sveriges Elektroniska Affärer. SVEA ska under tre år informera mer än 100.000 svenska företag om affärsnyttan med elektroniska affärer. SVEAs Nyheter är ett exempel, i en rad av verksamheter. Nättidningen är kopplad till en databas, som successivt fylls med goda exempel och företagens erfarenheter av elektroniska affärer. Mera information: www.svea.gea.nu www.gea.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00920/bit0002.pdf