Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2011

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2011

• Nettoomsättningen ökade under året med 19 procent till 7 994 (6 745) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 10 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar hänförliga till förvärv (EBITA) ökade med 30 procent till 917 (703) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 11,5 (10,4) procent.
  • Resultat efter skatt ökade med 33 procent till 540 (405) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 13,50 (10,18) kr.
  • Kassaflödet från rörelsen uppgick till 709 (656) mkr motsvarande 17,73 (16,40) kronor per aktie.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 6,75 (5,10) kronor per aktie.

FJÄRDE KVARTALET 2011

• Nettoomsättningen under fjärde kvartalet ökade med 22 procent till 2 158 (1 764) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 12 procent.
  • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar hänförliga till förvärv (EBITA) ökade med 54 procent till 251 (163) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 11,6 (9,2) procent.
  • Resultat efter skatt ökade med 78 procent till 155 (87) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 3,88 (2,20) kr.

VD KOMMENTAR

I kommentaren till förra kvartalsrapporten skrev jag att vi inte påverkats av den allmänna turbulensen på finansmarknaderna. I princip kan jag lämna samma kommentar även efter sista kvartalet 2011. Några få av våra bolag har noterat lägre orderingång hos några kunder men samtidigt har vi högre efterfrågan från andra kunder. Leveransförseningarna från våra leverantörer är däremot mindre nu än tidigare under året vilket är ett tecken på en bättre balans mellan efterfrågan och kapacitet.

Kvartalet
Under det senaste kvartalet översteg koncernens fakturering två miljarder kronor för tredje kvartalet i rad. Orderingången var även den över två miljarder. Det innebär att vi under samtliga kvartal 2011 hade en orderingång på över två miljarder.

Trenden från föregående kvartal håller i sig med en svagare utveckling inom tunga fordon men i övrigt en organisk omsättningstillväxt på 12 procent i kvartalet och en total tillväxt på 22 procent.

Energi-segmentet forsätter att växa och under kvartalet fick ett av koncernens bolag en order på 18 miljoner euro till ett projekt i Mellanöstern, vilket är den största order något enskilt Indutrade-bolag någonsin vunnit.

Prospektlistan över nya energiprojekt är fortsatt god och det finns inga tecken på finansieringsproblem av nya kraftverk. En förklaring till detta kan vara att kunderna till största delen finns utanför Europa.

Marginal
Bruttomarginalen är stabil över kvartalen och åren. De marginella skillnader som finns mellan kvartalen beror främst på produktmixförändringar i bolag och olika bolags andel av koncernens omsättning. Den närhet till affären som varje VD har i vår decentraliserade koncern gör att vi snabbt kan parera förändringar i valutor och materialpriser och därigenom säkra bruttomarginalen. I den numera alltmer turbulenta värld vi verkar i är detta en värdefull egenskap för att vidmakthålla goda resultat över tiden.

EBITA-marginalen ökade till 11,6 procent (9,2) och det är den högsta EBITA-marginalen någonsin i kvartal fyra. En bra marknad och god fakturering är orsaken. Genom-gående hade alla affärsområden en bra EBITA-marginal jämfört med föregående år. I absoluta tal var det också en kraftig tillväxt i resultaten.

Året 2011 innebar att koncernen satte ett antal rekord. Vi nådde den hittills högsta omsättningen, orderin-gången, EBITA-nivån och vinsten per aktie. Alla koncernens långsiktiga mål infriades med råge under 2011.

Förvärv
Under kvartalet gjordes två förvärv, ett inom medicin-teknik och ett inom flödesteknik. Totalt under året gjordes förvärv motsvarande en årsomsättning på knappt 700 Mkr. Den förvärvade tillväxten 2011 var 12 procent. Förvärvsaktiviteterna fortsätter och under inledningen av 2012 har redan två förvärv genomförts.

Utsikter
Framtiden är som alltid osäker. Många uttrycker en oro för framtiden liksom man gjort under större delen av 2011. Fortfarande har inte dessa farhågor materialise-rats i verkligheten. Inledningen på 2012 är i linje med utvecklingen under sista kvartalet 2011, varför jag har en förhoppning om en bra utveckling 2012. Emellertid följer vi, liksom våra kunder, utvecklingen noga och är beredda att vidta åtgärder om det behövs.

Johnny Alvarsson, VD

Rapporten kommenteras på följande sätt:

• genom en telefonkonferens/webcast idag kl 15.00 under följande länk:
    Deltagare ringer in på +46 (08) 566 363 52, +44 (0) 207 750 9950 eller +1 866 676 5870

• genom en filmversion under följande länkar:

Johnny Alvarsson, Verkställande direktör, telefon 070 589 17 95.