Bokslutskommuniké 1 januari-31 december 2009

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2009 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR) • Nettoomsättningen för perioden minskade med 7 procent till 6 271 (6 778) mkr. För jämförbara enheter minskade nettoomsättningen med 15 procent. • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) minskade med 28 procent till 594 (820) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 9,5 (12,1) procent. • Resultat efter skatt minskade med 33 procent till 341 (510) mkr. • Resultat per aktie uppgick för perioden till 8,53 (12,75) kr. • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,30 (6,40) kronor per aktie. • Styrelsen har beslutat att höja målet för EBITA-marginalen till minst 10 (8) procent över en konjunkturcykel. FJÄRDE KVARTALET 2009 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR) • Nettoomsättningen under fjärde kvartalet minskade med 17 procent till 1 525 (1 829) mkr. För jämförbara enheter uppgick minskningen till 18 procent. • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) minskade med 26 procent till 142 (193) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 9,3 (10,6) procent. • Resultat efter skatt minskade med 28 procent till 86 (119) mkr. • Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 2,15 (2,98) kr. Rapporten kommenteras genom en filmversion på Indutrades hemsida: www.indutrade.se