Älmhults nya Arena skapar digitala konserter för 120 äldreboende

Den nya Arenan på Älmhults handelsplats har byggt en studio för digitala konserter. Tillsammans med Älmhults kulturskola har man spelat in konserter i olika genrer för att sändas digitalt. De kommer att vara tillgängliga för allmänheten och i ett första skede riktar man sig främst till äldre.

Det är elever och lärare från Älmhults kulturskola som har spelat in konserter i olika genrer som sänds i sex avsnitt.
Först riktar man sig till Ambeas äldreorganisation, ”Vardaga”, som når 120 äldreboenden och hemtjänster i hela Sverige med ett avsnitt i veckan.

– Vi är glada och stolta över att vi genom denna studio kan bidra till något positivt och glädjefyllt, framförallt för äldreboenden vars boende har mindre möjlighet att röra sig ute i samhället och gå på kulturella aktiviteter, vilket blir extra svårt eftersom de är en riskgrupp i COVID-19 tider, säger Johan Wirell, Event Coordinator på Ingka Centres.

För att aktivera initiativet ytterligare kommer även sånghäften för varje avsnitt att skickas med. På så vis kan tittaren sjunga med och delta i konserterna.

Konserterna kommer också att delas i både Ambeas och Älmhults Handelsplats kanaler, där elevernas familjer, vänner och ännu fler äldre kan ta del av musik och sång.

- Detta är ett pilotprojekt och vi hoppas naturligtvis att det bara är början på något större. Att vi kan fortsätta att bidra med underhållning och glädje från Älmhults handelsplats, oavsett om man är på plats i Arenan eller ser det via en digital plattform i sitt hem, fortsätter Johan Wirell, Event Coordinator på Ingka Centres.

Vid frågor eller för mer information kontakta:
Johan Wirell, Event Coordinator på Ingka Centres
Mail: johan.wirell@ingka.com
Tel. +46 (0) 723528321

Om Älmhults Kulturskola:

Kulturskolan erbjuder kurser i musik, dans, bild och teater för barn och ungdomar 0 - 20 år som bor i Älmhults kommun. Kulturskolan är en plats för nya möten samt utveckling av det kreativa skapandet. Alla är välkomna och undervisningen sker anpassat utifrån individens förutsättningar. Kulturskolan i Älmhult är en del av kommunens verksamhet som ger barn och ungdomar meningsfulla kultur- och fritidsverksamheter. För mer information: Älmhults Kulturskola

Om Ambea
Ambea är ett av Nordens ledande omsorgsföretag. Inom företagsgruppen erbjuds boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Ambea har drygt 900 enheter i Sverige, Norge och Danmark. För mer information: www.ambea.se.

Taggar: