Tyréns och Harvard i seminarium om arkitektur och avfall

- Revitalisera tvärvetenskaplig design och arkitektens roll vid utformning av industrianläggningar.

Tyréns har i samarbete med Harvard University drivit ett projekt som syftar till att se hur man på ett bättre sätt kan integrera nyttobyggnader i samhället. Projektet som pågått mellan 2014 och 2017 har fokuserat på integrationen av avfallsförbränningsanläggningar med utgångspunkt från svenska och amerikanska exempel. Den 14 september kommer projektet att presenteras i ett slutseminarium hos Tyréns i Stockholm.

Eftersom världens befolkning och urbaniseringen ökar snabbt, blir behovet av arkitekternas engagemang i de industriella och infrastrukturella områdena allt viktigare. Men, med undantag för några få fall, är arkitekterna oftast frånvarande när det gäller utformning och genomförande av denna typ av projekt. Baserat på den kunskap om arkitektur och avfallshantering som vi har, samt det som samlats in under två års intensiv designforskning, utforskar och utmanar vi denna standard och söker möjligheter för att vända utvecklingen. I detta sammanhang får  avfallsförbränningsläggningarna symobilsera alla typer av nyttobyggnader som behövs i en hållbar stad, t.ex. återvinningscentraler, transformatorstationer, dagvattenmagasin med mera. Med avfallsförbränningsanläggningen som exempel kan vi visa att att när vi närmar oss anläggningarna med ett arkitektoniskt perspektiv, erbjuder de enorma möjligheterna till innovation, kreativitet och ett berikande av samhället.

• Introduktion: Ulrika Francke, VD Tyréns AB
  • Presentation av projektet, metoder, resultat och arkitektens roll.
    Hanif Kara, professor i arkitekturteknik vid GSD, Harvard
    Leire Assensio, föreläsare, GSD, Harvard
  • Eventuella tillämpningar i svenskt sammanhang. Hur kan resultaten utnyttjas i ett svenskt sammanhang? Presentation av exempel och diskussion.
    Moderator Elisabet Höglund, Tyréns AB

Plats: Tyréns, Peter Myndes backe 16, Stockholm

Tid: 14 september 2017, kl. 11.30-17.00. Lunch serveras från 11.30.

OBS! Ny tid, seminariet börjar kl 12.15.

Hanif Kara, Leire Assensio samt Elisabet Höglund finns tillgängliga för intervjuer vid lunch samt efter seminariet.

Är du intresserad av att delta eller vill du ha mer information, var vänlig kontakta:
Elisabet Höglund, Hållbarhetskonsult
Tyréns AB
E-post: elisabeth.hoglund@tyrens.se

Ann-Louise Kjellberg, Marknadskoordinator
Tyréns AB
E-post: ann-louise.kjellberg@tyrens.se

Om Tyréns
Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 1900 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England och Estland. Tyréns är stiftelseägt och vår ägandeform gör det möjligt för oss att satsa målmedvetet på forskning och utveckling inom samhällsbyggnadsområdet. Vi drivs av nyfikenhet och har ett nära samarbete med universitet och högskolor. För mer info se www.tyrens.

Taggar: