6 av 10 förväntar sig att kunna betala med kort på sommarrestaurangen

I takt med att kontanthanteringen minskar och att nya betalningslösningar ser dagens ljus förväntar sig allt fler svenskar att kunna betala med sitt betalkort oavsett om det är små säsongsöppna restauranger eller stora etablerade krogar. När Verifone intervjuar drygt 1000 svenskar säger 6 av 10 att de förväntar sig att kunna betala med kort även i små säsongsbetonade restauranger och caféer.

Våren är här och sommaren närmar sig. Snart är det dags för mysiga uteserveringar, sommaröppna caféer och små tillfälliga restauranger. Men även om caféet eller restaurangen är en mindre, säsongsbetonad variant förväntar sig de flesta svenskar service motsvarande en större restaurang, åtminstone när det gäller betalningen. En majoritet av svenskarna (62,7 procent) säger i en undersökning genomförd av betallösningsleverantören Verifone att de förväntar sig att kunna betala med kort i små säsongsbetonade restauranger och caféer.

Mest självklara inför möjligheten till kortbetalning är skåningarna. Här säger 73 procent att de förväntar sig att kunna betala med kort även om restaurangen har en säsongsbetonad karaktär. Detta kan jämföras med invånare i Norra Norrland, här förväntar sig bara knappt varannan person (47,4 procent)samma sak.

Förväntningar på möjligheten till kortbetalningar är också högre bland unga människor än bland äldre. I gruppen 18-29 år förväntar sig 71,8 procent detta. Medan endast varannan (50,5 procent) av människorna i gruppen 60 + säger samma sak.

Även intervjupersonernas hushållsinkomst verkar påverka förväntningarna. Bland personer med en hushållsinkomst på över 750 000 säger drygt 70 procent av de intervjuade att de förväntar sig kortbetalningar även på säsongsbetonade restauranger och caféer. I gruppen med personer med en hushållsinkomst under 250 000 säger endast 53,4 procent samma sak.

– Det här får väl ses som en naturlig trend när de elektroniska betalningslösningarna blir fler, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone Sverige. Människor förväntar sig att kunna betala med kort på de flesta ställen, och de små tillfälliga restaurangerna och caféerna är inget undantag. För en del restauranger kan sommaren även innebära ett ökat tryck med fler kunder som alla vill betala med kort. För att underlätta för dessa ställen som upplever ett ökat kundtryck och behöver en extraterminal eller de som bara har öppet under våren och sommaren har vi på Verifone tagit fram ett erbjudande där restaurangen kan hyra en terminal från oss till ett bra pris under sommarmånaderna.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015. Vill ni ta del av hela siffermaterialet så kontakta johan.nybom@inmema.com

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor. Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Jonas Rörsgård, vd Verifone