8 av 10 betalar sällan eller aldrig med kontanter

- Norrlänningarna minst förtjusta och smålänningarna mest förtjusta i kontanter

Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att ungefär åtta av tio sällan eller aldrig betalar med kontanter.  Jämför man landsändarna med varandra så kan Verifone se att norrlänningarna är minst förtjusta i kontanter, och smålänningarna är mest förtjusta.

Att kontanterna minskar i handeln kan konstateras. Men hur ofta betalar svensken egentligen med ”cash”? Verifone har frågat personer runt om i landet och kan konstatera att ungefär åtta av tio (78,2 procent) sällan eller aldrig betala med kontanter. Två av tio (21,8 procent) säger att de ofta eller alltid betalar med kontanter. En viss skillnad finns mellan könen. 24,6 procent av männen säger att de ofta eller alltid betalar med kontanter medan 19 procent säger samma sak bland kvinnorna.

Större variation är det om vi tittar på var du bor i landet. Bland norrlänningarna säger 85,4 procent att de sällan eller aldrig betala med kontanter medan det bland smålänningarna är knappt sju av tio (69,8 procent) som säger samma sak. Här säger också tre av tio (30,2 %) att de ofta eller alltid betalar med kontanter. Smålänningarna är därmed de som oftast använder kontanter i Sverige. Jämför det med norrlänningarna där endast 14,4 procent säger samma sak.

Kontantanvändningen är också åldersrelaterad. Bland personer över 60 år säger en av tre (33,2 procent) att de ofta eller alltid betalar med kontanter. Bland personer mellan 18 och 29 säger endast 14 procent samma sak. 86 procent säger att de sällan eller aldrig betalar med kontanter.

Inkomsten spelar även roll för huruvida du betalar med kontanter eller ej. I gruppen med en hushållsinkomst under 250 000 kronor, säger tre av tio (31 procent) att de ofta eller alltid betalar med kontanter medan endast 17,7 procent av de som befinner sig i gruppen som har en hushållsinkomst över 750 000 kronor säger samma sak. ”Cash is king” fram för allt bland de som inte har riktigt koll på sin ekonomi. I gruppen som inte säger sig veta vad de har för hushållsinkomst säger 38,9 procent av de intervjuade att de ofta eller alltid betalar med kontanter.

– Att kontanthanteringen minskar, det vet vi sedan tidigare. Det är dock intressant att konstatera att det är en så tydlig skillnad när det gäller ålder, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone Sverige. Det är betydligt många fler i gruppen över 60 som säger sig använda kontanter än i gruppen med personer mellan 18 och 29. Det visar att vi går en framtid till mötes där den digitala betalningen är kung.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015. Vill ni ta del av hela siffermaterialet så kontakta johan.nybom@inmema.com

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Jonas Rörsgård, vd Verifone Sverige