Då undviker du trängseln i julhandeln

Vill du undvika den värsta trängseln i julhandeln? Då ska du handla i början eller slutet av december, eller varför inte handla dina julklappar på nätet? 78 procent av svenskarna säger sig fortfarande handla sina klappar i fysiska butiker enligt en undersökning som betallösningsföretaget Verifone låtit göra. Och majoriteten av sina klappar handlar de flesta 2-4 veckor före jul. 15 procent säger att de inte handlar julklappar alls.

Verifone, Sveriges ledande leverantör av betalningslösningar, har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och frågat om när de köper majoriteten av sina julklappar. Och vanligast är att handla 2-4 veckor före jul. Då säger sig 37 procent av de intervjuade handla majoriteten av sina julklappar. 20 procent av de intervjuade säger att de handlar majoriteten av sina presenter mer än en månad före jul och 16 procent dagarna/veckan före jul. Väldigt få, 0,6 procent, säger att de handlar majoriteten av sina julklappar på julafton.

– Jag tror de flesta planerar sina inköp för att ha det mesta avklarat någon vecka före jul. Men vill man slippa den värsta trängseln är nog början av december eller veckan före julafton ett alternativ, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone Sverige. Men för några är inte detta något problem alls. För hela 15 procent av de intervjuade berättar att de inte köper några julklappar alls.

Bojkottandet av julklappshandlandet skiljer sig dock beroende på var i Sverige du bor. Hela 19 procent av Stockholmarna säger sig skippa julklappsruschen helt medan endast 12 procent av Göteborgarna säger detsamma. I Skåne säger knappt 14 procent att de skippar att köpa julklappar.

Även näthandlandet av klappar varierar beroende på geografisk tillhörighet. 15,1 procent av Stockholmarna säger sig handla majoriteten av sina klappar på nätet. Med detta toppar de statistiken. Minst julhandel på nätet sker i Småland där endast 10,7 procent av de tillfrågade säger sig handla majoriteten av sina klappar på nätet. Här säger 84 procent att de föredrar att handla i en fysisk butik.

– Att handla sina julklappar på nätet är förstås ett sätt att undvika trängseln i julhandeln, berättar Jonas Rörsgård. Här verkar det även vara åldersrelaterat när vi tittar på vilka som väljer detta alternativ. I gruppen 18-29 år väljer 17,2 procent att handla majoriteten av sina klappar på nätet och i gruppen 30 – 39 år hela 18,6 procent, medan gruppen +60 år endast uppvisar 2 procent som handlar majoriteten av sina klappar på nätet.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015. Vill ni ta del av hela siffermaterialet så kontakta johan.nybom@inmema.com

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Jonas Rörsgård, vd, Verifone Sweden AB
Tfn: +46 725 612122
E-post:
jonas.rorsgard@verifone.com

Johan Nybom, Inmema PR
Tfn: +46 73 660 81 75
E-post:

Om Verifone

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Verifone är noterat på New York Stock Exchange. För mer information, besök gärna www.verifone.se eller www.verifone.com.

Citat

Jag tror de flesta planerar sina inköp för att ha det mesta avklarat någon vecka före jul. Men vill man slippa den värsta trängseln är nog slutet av november eller veckan före julafton ett alternativ
Jonas Rörsgård, vd för Verifone Sverige