Från beskärning till vård av hängränner och rabatter- Så här får du din trädgård perfekt även under hösten.

Dagarna blir långsamt kortare och temperaturen faller - hösten är precis runt hörnet. För hobbyträdgårdsmästare betyder det att det finns mycket att göra. När det gäller träd, buskar och häckar är hösten tiden för beskärning. Men gräsmattor, blomsterbäddar, rännor och dammar måste också förbereds för vintern. Med trädgårdsredskap från WOLF-Garten förblir allt i toppform - från marken hela vägen upp till trädtopparna.

Rätt lösning för alla problem

När träd tappar sina blad täcks gräsmattor och gångvägar i ett hav av ljusa höstfärger. Även om det är vackert till en början, så blir det så småningom en olägenhet. Med den nyutvecklade multi star® 4-i-1-löfräfsan är lövhögarna inte längre ett problem. Den nya produkten att fästa på ditt skaft är en tredelad lösning som kan justeras till önskad bredd på bara sekunder genom att ta bort eller lägga till sidostycken. Allt beroende på mängden fallna löv och gräsmattans bredd kan du välja att arbeta med antingen 20 cm, 48 cm eller 76 cm efter behov. För effektiv uppsamling kan de ergonomiskt formade sidodelarna tas bort för att användas som en skopa. När räfsan inte behövs kan den enkelt plockas isär i tre delar för att spara lagringsutrymme.

Det handlar om att ha rätt vinkel

Under ett år samlas all möjlig slags smuts och löv i dina takrännor. Den nya multi-star®- hängrännerensaren är förberedd för även de värsta överraskningarna. Detta verktyg är utrustat med ett utbytbart borsthuvud som gör det möjligt att rengöra noggrant. Med sin integrerade skrapa kan till och med hårt smuts lösgöras och brytas upp på en gång och sopas samman på önskad plats i rännan. Dessutom har enheten också en skopa för att lyfta lossad smuts ur rännan. Den snyggaste funktionen är att vinkeln på hela skoparmen bekvämt kan justeras såväl som vinkeln och riktningen på själva skopan. Det gör att du kan rengöra i varje hörn av hängrännorna före vintern.

Lätt att beskära svåra grenar

Att beskära tjocka grenar har aldrig varit så enkelt! Den nya PowerCut® RS 800 V grensaxen från WOLF-Garten erbjuder två olika skärlägen i en och samma grensax, vilket gör den extremt mångsidig när den används. Om grenar behöver beskäras väldigt snabbt eller om du har mycket lite utrymme att manövrera på är det så kallade ”Speed Cut” -läget med sin lilla skärvinkel bra. Om det är tjockare grenar du arbetar med, öppna helt enkelt handtagen tills du hör ett "klick". Grensaxen är nu i "Power Cut" -läge. I denna inställning utnyttjar spjället sin maximala öppningsvinkel för att ge upp till 40 procent mer kraft till din skärrörelse. Det bästa är: till och med i inställningen med maximal öppning förblir bladet positionerat för att säkerställa ett skonsamt och rent snitt.

Högt upp utan stege

Fall från en stege är den främsta källan till olyckor när man arbetar i trädgården. Med den innovativa kombinationen av Multi-star®-systemets RC-M-grensax och tillbehör som det utdragbara Vario-handtaget med snörguide för fästning på teleskopskaftet, kan även grenar upp till 5,50 meters höjd skäras med lätthet. Tack vare 3,5x linhjulet och WOLF-Gartens lättklippta beläggning krävs det 50 procent mindre ansträngning med varje snitt. Den 180° -justerbara vinkeln för multi-star®-spolarna RR-VM och RC-VM blir det möjligt för användaren att klippa grenar efter deras tillväxtriktning exakt efter behov. Allt för en maximal flexibilitet i trädtopparna.

Allt klart att rengöra

En trädgårdsdamm är en underbar sak. Även om de tyvärr är benägna att samla smuts, alger och fallna löv. För att snabbt rengöra din damm och se till att dina växter får det ljus och syre de behöver är multi-star® dammnät de perfekta verktygen. På hösten är huvudmålet att rensa vattenytan från fallna löv för att förhindra att de sjunker till botten och ruttnar. Kombinerat med ett Vario-handtag blir det möjligt med ett finmaskigt nät från WOLF-Garten att nå djup på upp till fyra meter. Om känslig fisk behöver fångas innan vintern kommer kommer den flexibla plastkanten på WOLF-Gartens WF-M-nät att skydda både djur och damm-membran.

Om WOLF-Garten

Ett varghuvud på en röd bakgrund: i generationer har detta emblem stått för högkvalitativt tyskt utförande. Företaget grundades 1922 av August Wolf som en hårdvarufabrik med en innovationsenhet som fortfarande definierar traditionen i företaget. Wolf-Garten är en global leverantör av trädgårdsutrustning och en av världens största tillverkare inom helhetslösnings-segmentet. Det omfattande produktutbudet sträcker sig från trädgårdsmaskiner, flishuggare och beskärningsverktyg till frön och gödselmedel hela vägen till snöslungor, gräsklippare och åkgräsklippare. Sedan 2009 har Wolf-Garten varit en del av Mtd Products AG, som kombinerar distributionen av Cub Cadet och Mtds andra varumärken. Mtd Group har huvudkontor i Cleveland, Ohio, USA och har cirka 10 000 anställda i 183 länder. Företaget grundades ursprungligen 1932 av tre invandrande ingenjörer från Tyskland. Det är familjeägt med en lång tradition och hanteras nu av familjens tredje generation.

Presskontakt:

Christopher Dunström