Många oroliga för betalning med kort utomlands

- men i butikerna i Sverige känns det tryggt

Rädslan för kortbedrägerier i butiker utomlands är stor, hela 4 av 10 svenskar i Verifones undersökning säger sig vara oroliga när de handlar i butiker i utlandet. Skillnad är det däremot om det ska handlas hemma i gamla Svedala, då säger 8 av 10 tillfrågade att de inte alls är oroliga.  Här ger Verifones svenske vd Jonas Rörsgård sex tips som kan hjälpa till att minska risken för bedrägerier när du är på höstlovsresa i utlandet.

Verifone, Sveriges ledande leverantör av betalningslösningar, har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och frågat om de är oroliga för att handla med kort i utlandet och i Sverige. Svaren är entydiga. 45 procent av de intervjuade säger sig vara oroliga för att handla i en butik i utlandet. Hemmavid är det dock inget problem, där är endast 12 procent oroliga och hela 86 procent av de intervjuade säger sig inte vara oroliga för att använda sitt betalkort när de är ute och handlar i fysiska butiker i Sverige.

– Det är glädjande att se hur förtroendet för kortbetalningar här i Sverige är stort, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone i Sverige. Vi var tidigt ute när det gäller att implementera den nya EMV-teknologin med chip och pin och det är troligen den ökade säkerheten som avspeglar sig i undersökningsresultatet. Chip och pin är dock inte lika vanligt utanför Sveriges gränser, där handlar det ofta om att dra kort med den gamla magnetremsan och detta är en teknologi som är enklare att manipulera, kanske är det detta som orsakar oron.

Även om oron inför kortbetalningar i utlandet är spridd över hela Sverige finns det variationer beroende på var du bor. Stockholmarna är minst oroliga, här säger 37,3 procent att de är oroliga för att betala med kort i en butik i utlandet. Detta är mindre än de 53,8 procent av boende i Gävleborg och Dalarna som säger sig vara oroliga på samma sätt.

– Min förhoppning är förstås att chip och pin-teknologin ska sprida sig över världen och öka säkerheten för kortbetalningar, säger Jonas Rörsgård, men till dess har jag några tips till de som ska använda sitt betalkort i utlandet på höstlovet och känner sig oroliga.

Jonas Rörsgårds sex tips för säkrare betalning med kortet på semestern

1. Kontrollera terminalkvittot så att beloppen stämmer överens med kvittot från affären, eller notan från restaurangen/krogen.
  2. Tänk på att aldrig förvara koden på ett sådant sätt att kortet och koden kopplas samman.
  3. Se upp för ficktjuvar och förvara inte kortet i bakficka eller ryggsäck i miljöer med mycket folk.
  4. Ha alltid uppsikt över ditt kort och undvik att lämna det ifrån dig.
  5. Ha gärna två olika kort med dig och ha inte för mycket pengar på ditt konto om det är knutet till kortet, t.ex. bankkort. Med två kort kan du förvara dem separerade. Om du blir av med ett har du fortfarande tillgång till det andra. Har du olika kort är chansen också större att du har ett kort man godtar.
  6. Se till att inte ha hela semesterkassan på kontot som är direkt kopplat till betalkortet.

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda

Chip och pin är dock inte lika vanligt utanför Sveriges gränser, där handlar det ofta om att dra kort med den gamla magnetremsan och detta är en teknologi som är enklare att manipulera, kanske är det detta som orsakar oron?
Jonas Rörsgård, vd Verifone Sverige