Nu är det dags att samla in pengar till lärarnas julklapp!

- 8 av 10 föräldrar samlar pengar för att köpa presenter till lärarna

Enligt betallösningsföretaget Verifone ska snart åtta av tio svenskar som har barn i skolåldern börja samla in pengar för att köpa julklappar till barnens lärare. Av dessa åtta säger fyra att de samlar in kontanter, två säger att de sätter in pengar på ett konto och två att det sköter det hela på ett annat sätt. Två av tio säger att de aldrig samlar in pengar till julklappar till barnens lärare.

Verifone, Sveriges ledande leverantör av betalningslösningar, har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och frågat om hur de går till väga när det handlar om att samla in pengar till presenter åt lärarna. Samlar de in kontanter eller sätter de in pengar på ett konto? Svaren varierar men 8 av 10 föräldrar samlar pengar för att köpa presenter till lärarna. För de flesta handlar det om att samla in kontanter medan övriga sätter in pengar på ett konto eller hanterar det hela på ett annat sätt.

– Vår undersökning visar att majoriteten av föräldrar med barn i skolan lägger en slant för att lärarna ska kunna få en julklapp, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige. Det är de nog oftast värda efter en lång hösttermin. Intressant i dessa digitaliserade tider är att det fortfarande är kontanter som gäller vid insamlingen. Av egen erfarenhet kan jag säga att penninginsamlande i skolan ofta är förknippat med en hel del praktiska problem. Pengar kommer på avvägar, några glömmer att betala och så vidare. Jag är förvånad att inte fler sätter in denna typ av pengar på ett konto.

Vanorna för insamlingen skiljer sig dock åt beroende på var i landet du bor. I Stockholm är det mer vanligt att betala in pengar på ett bankkonto, 34,9 procent av de intervjuade stockholmarna säger sig göra detta. Här är det lika vanligt som att samla in kontanter.
Jämför man detta med Småland så är det stor skillnad. I Småland regerar fortfarande kontanterna tydligt. Ska det samlas in pengar till lärarna så säger 54,8 procent av de småländska föräldrarna att de samlar in kontanter. Endast 12,9 procent säger att de betalar in pengarna på ett bankkonto.

Tittar vi sedan på vilka som samlar in pengar eller ej till julklappar åt lärarna så varierar det också beroende på geografisk tillhörighet. Drygt 25 procent av smålänningarna säger att de aldrig samlar in pengar till presenter åt lärarna. Detta slås dock av göteborgarna. Här säger 28,8 procent att de aldrig samlar in pengar för presenter åt lärarna. I detta sammanhang sticker stockholmarna ut. Endast 11 procent säger att de aldrig samlar in pengar till presenter åt lärarna.

– Penninginsamlandet som metod för inköp av julklappar till lärarna verkar vara vanligast i Stockholm, säger Jonas Rörsgård, men det behöver ju inte innebära att lärarna i andra delar av landet inte får presenter. Det kan ju få gåvor, enskilt, från vart och ett av barnen.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015. Vill ni ta del av hela siffermaterialet så kontakta johan.nybom@inmema.com

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Jonas Rörsgård, vd, Verifone Sweden AB
Tfn: +46 725 612122
E-post:
jonas.rorsgard@verifone.com

Johan Nybom, Inmema PR
Tfn: +46 73 660 81 75
E-post:

Om Verifone

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Verifone är noterat på New York Stock Exchange. För mer information, besök gärna www.verifone.se eller www.verifone.com.

Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige.
Vår undersökning visar att majoriteten av föräldrar med barn i skolan lägger en slant för att lärarna ska kunna få en julklapp´. Det är de nog oftast värda efter en lång hösttermin.