OKQ8 implementerar ny betallösning från Verifone

Över 3000 kortterminaler ska nu implementeras på bensinstationer över hela landet. Det står klart sedan OKQ8 tecknat ett nytt avtal med Verifone om en betallösning som ska göra kortbetalningen såväl snabbare som säkrare.

Med nya säkerhetskrav från kortutgivarna krävs uppdaterade kortterminaler hos landets företag. Därför har bensinstationskedjan OKQ8 tecknat ett nytt avtal med betallösningsleverantören Verifone som innebär att de ska byta ut samtliga kortterminaler i alla bemannade såväl som obemannade stationer i Sverige. Det rör sig om cirka 700 terminaler inomhus samt dubbelt så många utomhus och den nya lösningen förväntas ta ungefär 1,5 år att implementera på samtliga platser i landet. Inne på de bemannade stationerna är det fristående terminaler integrerade mot OKQ8:s kassasystem med funktionshyresavtal som ska installeras där service från Verifone ingår. Det innebär att om en terminal skulle gå sönder så har Verifone ett snabbt utbytessystem samtidigt som stationen har en reservterminal att använda innan ersättningslösningen kommer från Verifone. Terminalerna utomhus väljer dock OKQ8 att köpa för att de ska byggas in i företagets utrustning.

En stor anledning till bytet av terminaler är att användarvänligheten ska förbättras ytterligare ett steg. De uppgraderade terminalerna har en större display och ger bättre information till kunderna samtidigt som nya pinkodsenheter och kortläsare gör betalningen snabbare och smidigare.

Dagens terminaler erbjuder både färgskärm och grafiska bilder, vilket är bra då det blir trevligare och smidigare att förstå vad det är man ska göra. Dessutom går det snabbare vilket är fördelaktigt för både OKQ8 och deras kunder. Om 10 år kommer vi säkerligen kunna erbjuda ytterligare finesser, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone i Sverige.

En annan anledning till att OKQ8 väljer att ta in nya terminaler är för att uppfylla de senaste säkerhetskraven från kortutgivarna. Efter noggranna utvärderingar av de terminaler som finns på den svenska marknaden valde de att teckna ett nytt avtal med just Verifone som kan säkerställa att kraven uppfylls.

Ungefär 80 procent av vår försäljning sker med kortbetalning så det är viktigt för oss att öka säkerheten för kunderna. Det är ett stort problem med skimning nu för tiden så i den här branschen är det en ständig kapplöpning med bedragarna att höja säkerheten för att sedan när de hittat nya metoder höja den ytterligare och sedan ytterligare igen, säger Per Hanö, inköpschef på OKQ8.

Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Jonas Rörsgård, vd Verifone Sverige