Toppmodellen Cub Cadet XM3 ER53: en ny modell för perfekt gräsklippning

Utrustad med en kraftfull ny Kawasaki-motor höjer XM3 ER53 ribban tydligt i XM ENDURO SERIEN. XM3 uppfyller helt och hållet de högsta kraven för professionell gräsklippning.

2018 lanserade Cub Cadet XM ENDURO SERIEN och en ny kvalitetsnivå för gräsklippare föddes. För att bygga vidare på denna imponerande framgång, utökar Cub Cadet serien av modeller under 2019. Nu kommer den nya XM3 ER53 att lanseras som det nya flaggskeppet i serien. Denna toppmodell erbjuder exceptionellt hög kvalitet på klippegenskaperna, hög effektivitet, användarvänlighet och imponerar vidare med sitt professionella utseende. Modellens höga prestanda kan vi tacka modellens starka Kawasaki-motor. Denna motor gör den nya XM3:an extremt kraftfull. För att inte tala om fördelen med knivbromskopplingen, det är nu möjligt att hålla motorn igång när klippaggregatet är avstängt, vilket innebär att det inte behöver startas om.

XM3 ER53 – Främsta fördelarna: kraftfull motor- och knivomkoppling

Cub Cadet XM3 ER53 erbjuder allt en toppmodell bör göra - men uppfyller även Professionella krav på samma gång. Stora gräsmattor tas om hand med lätthet på nolltid. Den professionella Kawasaki FJ180V KAI-motorn erbjuder ett högt vridmoment med högst 10 Nm. Dessutom är den kraftfulla motorn utrustad med trycksmörjning som möjliggör drift vid lutningar på upp till 30 grader. Med sin knivbromskoppling kan motorn fortsätta trots att klippaggregatet är avstängt. Detta garanterar säkerhet vid tömning av uppsamlingspåsen men sparar samtidigt tid då motorn inte behöver startas om. En ytterligare fördel är att när klippaggregatet är avstängt kan XM3:an säkert köras över, till exempel grus eller sandytor utan att kniven skadas eller att damm rörs upp. Tack vare 3T-tekniken erbjuder XM3 ER53 också exceptionell klippning. Vidare förbättrar dess kullagrade hjul och stålfälgar på framaxeln köregenskaperna och ger gräsklipparen ännu bättre stabilitet än tidigare.

CUB CADET XM ENDURO SERIEN – Överlägsen prestanda och fantastiska funktioner

Med XM ENDURO SERIEN presenterade Cub Cadet 2018 en ny generation gräsklippare som erbjuder en hel del kraft och maximal prestanda. De olika XM1 och XM2 modellerna samt XM3 ER53 är alla utrustade med kraftfulla Cub Cadet / Honda / Kawasaki motorer (upp till 196 cc), vilket ger gräsklipparna en bra effekt för att klippa enkelt och snabbt. Modellens anti-vibrationssystem (AVS) minskar vibrationerna betydligt. Motorvibrationer dämpas av AVS via specialdämpare monterade ovanför däcken. Tack vare den speciellt utvecklade geometrin hos chassit (3T-tekniken) samlar den upp gräsklippet maximalt samtidigt som den fyller uppsamlaren till max, allt för att få så få tömningar av uppsamlaren som möjligt. Den moderna designen på XM ENDURO SERIEN avslutar den perfekta packeteringen med sin kombination av ett attraktivt utseende och innovativa funktioner.

Cub Cadet XM SERIEN lade ribban på en ny nivå när det gäller gräsklipparstandard och klippresultat. De olika modellerna erbjuder en skärbredd på 46 cm till 84 cm och klarar av att klippa en yta på upp till 2000 m² per timme. Tuffa stötdämpare på framsidan och sidorna ökar säkerheten och gör att gräsklipparen skyddas från skador och onödigt slitage. XM-familjen innehåller också XM3 KR84es-modellen. Gräsklipparen avrundar serien och i motsats till de andra modellerna är den utrustad med en Briggs & Stratton B&S 3105 SERIES motor (344 cc). Denna motor är extremt hållbar och erbjuder mycket bra prestanda, även för högt gräs. XM3 ER53-modellen är tillgänglig från ett rekommenderat pris på 13 000SEK inkl. moms.

Om du har några övriga frågor, vänligen kontakta:

Christopher Dunström
Sales Manager Sweden – Norway
E-mail: Christopher.Dunstrom@mtdproducts.com

E-mail: johan.nybom@inmema.com

Om Cub Cadet

Cub Cadet grundades 1961. De erbjuder, konstruerar och bygger trädgårdsmaskiner med hjälp av komponenter av högsta kvalitet som erhålls lokalt och globalt. Genom ett engagerat och omfattande nätverk av återförsäljare levererar Cub Cadet en komplett serie av högpresterande trädgårdsmaskiner och redskap som täcker alla behov av trädgårdsarbete för yrkesverksamma och husägare - inklusive Zero-Turn-klippare, Zero-Turn-klippare med styrspakar, minilastbilar, trädgårdstraktorer, batteri- och bensindrivna redskap och snöslungor med mera. Baserat i Valley City, Ohio, är Cub Cadet ett företag som är erkänt världen över för sin mångåriga tekniska kompetens samt sin progressiva design. Sedan 1981 har Cub Cadet varit en del av MTD Products Inc. Med 10 000 anställda i 183 länder är MTD en av de största leverantörerna av trädgårdsredskap. Inom Europa distribuerar MTD Products AG varumärkena Cub Cadet, WOLF-

Garten, Arnold och MTD. För ytterligare information, vänligen se: https://eu.cubcadet.com/se/