Installationsbranschen och #sistaspikenikistan #metoo

Idag rapporterar flera medier om bygg- och installationsbranschens upprop #sistaspikenikistan där tusentals kvinnor berättar om sexuella trakasserier och övergrepp. Det är djupt beklagligt och vi tar helt avstånd från det beteende som rapporterats om, säger Ola Månsson, vd Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen informerar sina medlemsföretag om vilka skyldigheter man har som arbetsgivare och tips på hur man kan göra för att på bästa sätt hantera, uppmärksamma och framförallt förhindra att det förekommer oegentligheter på en arbetsplats. Vi träffar exempelvis personalcheferna i branschens 15 största företag i veckan där frågan om hur vi ska göra kommer att diskuteras. Branschen har dock fler utmaningar.

- Förutom att det är förkastligt att kvinnor i branschen och samhället i stort behandlas på detta sätt är det otroligt negativt för branschens anseende och rykte hos våra kunder men framförallt hos ungdomar och andra som vi vill ska börja jobba hos oss. Vi har ett stort kompetensförsörjningsproblem och vi måste skapa en bransch som alla är intresserade av och känner sig välkommen till, säger Ola Månsson.

Som arbetsgivar- och branschorganisation har vi tillsammans med våra fackliga motparter ett ansvar för att utbilda, informera, försöka påverka värderingar, attityder och beteenden hos framförallt arbetsgivarna.

- Att branschen inte är jämställd är ingen nyhet.  Än så länge är det bara ett par procent av de anställda yrkesarbetarna i branschen – bland annat elektriker och rörmontörer - som är kvinnor och det är något vi vill förändra. I den senaste avtalsrörelsen kom vi överens med våra fackliga motparter att tillsammans arbeta för jämställdhet och mångfald i branschen. Branschens är helt beroende av att vi lyckas, avslutar Ola Månsson.

Amanda Rafter Ekenman, Press- och opinionsansvarig, 08 762 76 04 amanda.ekenman@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 800 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 50 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.