Installatörsföretagen positiva till regeringens satsning på energieffektivisering

Idag, den 29 juni, meddelade regeringen att de tar ytterligare ett steg i genomförandet av Energiöverenskommelsen: att utreda hinder och ta fram lösningar för energieffektivisering, småskalig elproduktion och ellagring. Installatörsföretagen välkomnar beslutet och delar gärna med sig av erfarenheter och förslag på lösningar på hur vi kan bli bättre på energieffektivisering.

Magnus Everitt, expert inom installationsteknik på Installatörsföretagen, tycker att det är bra att energieffektivisering har hög prioritet.

-       Regeringen har ambitiösa mål inom energieffektiviseringsområdet och det ligger i slutändan på installationsföretagen att se till att detta lyckas. Det här är något som våra medlemsföretag jobbar med varje dag, även om de inte alltid använder begreppet energieffektivisering, säger Magnus Everitt.

Regeringen har utsett riksdagsledamoten Lise Nordin som särskild utredare. Utredningen ska delredovisa det första steget, som beskriver hinder, lösningar och erfarenheter från befintliga styrmedel senast den 28 februari 2018. I det andra steget ska utredningen ge förslag på nya styrmedel, om behov finns och det är samhällsekonomiskt motiverat. Uppdraget ska slutredovisas senast den 15 oktober 2018.

-       Vi bidrar gärna med kompetens och erfarenheter till utredningen för att identifiera de viktigaste hindren samt presenterar våra förslag på åtgärder för hur vi tillsammans kan nå de ambitiösa energieffektiviseringsmålen som regeringen har satt upp, avslutar Magnus Everitt.

Länk till regeringens pressmeddelande.

Amanda Rafter Ekenman, Press- och opinionsansvarig, 08 762 76 04 amanda.ekenman@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 800 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 50 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.