Marknaden positiv till Intentias allians med Sun

Marknaden positiv till Intentias allians med Sun "Det nya samarbetet mellan Intentia och Sun Microsystems har potential att höja sig över de traditionella hårdvaru-/programvaruallianserna och bli ett starkt och avgörande partnerskap för båda företagen", säger Rod Johnson, Senior Analyst på det ledande IT-analysföretaget AMR Research i Boston. Tillkännagivandet av alliansen mottogs mycket positivt av såväl marknad som analytiker. AMR Research fortsätter: "Intentia har precis slutfört den största satsningen på Javautveckling någonsin av en programvaruleverantör på marknaden. Intentia bygger hela sin applikationsstrategi för nästa systemgeneration på Java. Om Intentia lyckas med detta - och de första testerna är mycket lovande - kommer Sun att ha det första verkliga beviset på att Java är färdigt att användas i storskaliga, industrimässiga, affärskritiska miljöer." Flera svenska finansanalytiker som bevakar IT-marknaden var också positiva till nyheten. "Vi är mycket glada över de positiva reaktionerna på vår allians med Sun", säger Björn Algkvist, VD för Intentia International. "Marknaden har förstått vilka möjligheter som ligger i den här alliansen och hur det kommer att påverka våra långsiktiga möjligheter till tillväxt", fortsätter Algkvist. "Vi satsade på Java för fyra år sedan och den här alliansen visar att vi hade rätt. Nu kommer alla investeringar vi gjort under Javaprojektets gång att börja betala sig", avslutar Algkvist. För ytterligare information vänligen kontakta: Thomas Ahlerup Informationsdirektör Intentia International AB Tel: +46-8-5552 5766 Mobil: +46-708-545 666 e-post: thomas.ahlerup@intentia.se Om Intentia International AB (publ) Intentia International AB förutsåg redan för flera år sedan vilka behov som skulle uppstå i den nya e-ekonomin och inriktade sitt arbete på att kunna uppfylla de behoven. Intentia har utvecklat sin produkt Movex från ett traditionellt affärssystem till en fullständig lösning för e- collaboration som kan hantera alla krav som ställs av den nya ekonomin. Movex ger Intentias kunder nyckeln till framgång, med applikationer för Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Resource Planning (ERP), Supply Chain Planning & Execution (SCPE), Partner Relationship Management (PRM), Business Performance Management (BPM) och e-business. Intentia är väl positionerat för att uppfylla marknadens behov när "e" (electronic) utvecklas till "c" (collaboration) och tillfredsställer sina kunders behov med en global organisation på över 3 800 anställda som arbetar med mer än 3 500 kunder i över 40 länder. Intentia är noterat på Stockholms fondbörs O-lista under beteckningen INT B. Besök Intentia på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00970/bit0002.pdf