East Capital Explorer, East Capital Financials Fund och Intrum Justitia investerar gemensamt i portföljer med förfallna ryska konsumentlån

East Capital Explorer och Intrum Justitia avser att tillsammans med East Capital Financials Fund investera i ett joint venture som ska förvärva portföljer med förfallna krediter utan säkerhet, främst på den ryska marknaden. Den totala investeringen förväntas uppgå till 20 MEUR, varav Intrum Justitia avser att investera 10 MEUR.

Den ryska marknaden för utlåning utan säkerhet har vuxit kraftigt och andelen förfallna lån såsom konsumentlån, avbetalningskrediter, kortkrediter och billån har ökat i betydande omfattning under finanskrisen. För att förbättra kassaflödet överlåter bankerna i allt större utsträckning inkassoarbetet till lokala inkassoföretag eller säljer portföljerna med förfallna konsumentlån på marknaden. Portföljerna som joint venture-företaget förvärvar kommer att skötas av utvalda lokala inkassoföretag. Morgan&Stout (M&S), ett ryskt inkassoföretag där East Capital Financials Fund är en av delägarna, kommer att ingå i detta urval. Gert Tiivas, VD East Capital Explorer, säger: ”Tillsammans med de andra investerarna och Morgan&Stout har vi skapat en stark struktur för att generera attraktiv avkastning på denna investering.” Lars Wollung, VD och koncernchef Intrum Justitia, säger: ”Detta är ett första steg för Intrum Justitia mot en möjlig expansion in i den ryska marknaden. Tillsammans med våra välrenommerade partners kommer vi utforska potentialen i denna mycket intressanta marknad.” För ytterligare information v g kontakta: Bengt Lejdström, CFO at Intrum Justitia AB Tel: +46 8 546 10 237 Gert Tiivas, VD East Capital Explorer Tel: +372 517 7579 Jyrki Talvitie, Senior Advisor East Capital Financials Fund Tel +7 495 380 15 15