Intrum Justitia inleder samarbete med Goldman Sachs om köp av avskrivna fordringar Intrum Justitia, Europas ledande koncern för tjänster inom kreditadministration och noterat på Stockholmsbörsen, har tecknat ett avtal med den globala investmentbanken Goldman Sachs om samarbete för att köpa portföljer med avskrivna fordringar. Det gemensamma bolaget kommer att investera i ett flertal europeiska länder, dock ej i Norden där Intrum Justitia sedan tidigare har ett samarbete med Crédit Agricole Indosuez. Inkassotjänsterna kommer att tillhandahållas av Intrum Justitias dotterbolag i det land där skulden har sitt ursprung. "Inkassorelaterade tjänster är vår kärnkompetens men köp av avskrivna konsumentfordringar är ett viktigt komplement", kommenterar Jan Roxendal, Intrum Justitias koncernchef. " Många av våra stora kunder ser gärna att vi erbjuder ett alternativ till traditionellt inkasso. Detta är också en viktig källa av nya inkassoärenden, vilket bidrar till vår lönsamhet." "Samarbetsföretaget, ett så kallade joint venture, med en välkänd investmentbank som Goldman Sachs är ett viktigt steg i vår strategi att förvärva ytterligare stora portföljer med förfallna fordringar. Samarbetet ger Intrum Justitia ökad kapacitet att investera i skuldportföljer", fortsätter Jan Roxendal. "Vi kombinerar vår geografiska närvaro och inkassokapacitet med Goldman Sachs finansiella resurser, vilket ger oss större möjligheter att delta i fler och större affärer." "Förutom att skapa nya investeringsmöjligheter bidrar partners som Goldman Sachs och Crédit Agricole Indosuez med sin kunskap och kompetens", tillägger Kari Kyllönen, chef för Intrum Justitias verksamhetsområde Köp av avskrivna fordringar. "Intrum Justitia kommer att fortsätta att köpa mindre portföljer med skulder - det aktuella samarbetet ger oss dessutom kapacitet att delta i en utveckling som innebär att banker och andra finansiella institutioner säljer stora portföljer med avskrivna fordringar." "Vi är mycket nöjda med vår nya samarbetspartner Intrum Justitia och ser fram emot att arbeta tillsammans med dem på flera europeiska marknader", säger Peter Cirenza, vd på Goldman Sachs. Intrum Justitia investerade SEK 266 M brutto i portföljer med förfallna fordringar under 2002 och den 30 juni uppgick köpen till SEK 47 M. I juni 2002 tecknade Intrum Justitia ett liknande samarbetsavtal med Crédit Agricole Indosuez. För ytterligare information, kontakta Jan Roxendal, vd och koncernchef Kari Kyllönen, Group Purchased Debt Director Tel: 08-546 10200 Tel: +358 33 15 11 369, mobil: +358 500 45 90 65 E-post: k.kyllonen@fi.intrum.com Anders Antonsson, informationschef Tel: 08-546 10206, mobil: 070- 336 7818 E-post: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kreditadministration. Koncernen omsätter över 2,8 miljarder kronor och har omkring 2 900 anställda i 21 europeiska länder. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia har en tillväxtstrategi som innebär att företaget avser att ta aktiv del i branschens konsolidering. Intrum Justitia är börsnoterat sedan den 7 juni 2002, från januari år 2003 på Attract40 segmentet på Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com Goldman Sachs is a leading global investment banking, securities and investment management firm that provides a wide range of services worldwide to a substantial and diversified client base that includes corporations, financial institutions, governments and high net-worth individuals. For more information, please visit www.gs.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT00070/wkr0002.pdf

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2018 hade bolaget intäkter på 13,4 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.