Intrum Justitia och Ikanobanken har träffat avtal om inkassotjänster

Intrum Justitia och Ikanobanken har träffat avtal om inkassotjänster Ikanobanken har beslutat att utkontraktera sin inkassoverksamhet till Intrum Justitia i Sverige. Intrum Justitia kommer att hantera inkassoärenden och långtidsbevakning för Ikanobankens räkning. Avtalet löper på fem år och inleds i november. Ikanobanken består av två affärsområden: Bank och Partner. Affärsområde Bank erbjuder produkter till privatpersoner som bank-, fond- och pensionssparande samt bank- och bolån. Affärsområde Partner administrerar och marknadsför tjänster för finansiering och säljstöd till handeln. Ikanobanken har ett flertal olika tjänster, däribland privatlån och kreditkortshantering för företag som Lindex och Svenska Volkswagen. Under förra året uppgick utlåningsvolymen till ca 3,3 miljarder kronor. - Vi har sedan en tid arbetat med nya koncept för vissa nyckelkunder inom bank- och finanssektorn, säger Lennart Laurén, vd för Intrum Justitia Sverige. Vi kan därför erbjuda ett komplett outsourcingalternativ som ger kunderna ett mer effektivt sätt att arbeta med sin kreditadministration. Avtalet visar att det finns behov för denna utveckling av vårt inkassokoncept och att det ger de fördelar som Ikanobanken eftersträvat. - Ikanobanken har anlitat Intrum Justitia sedan en tid tillbaka när det gäller långtidsbevakning av låntagare som har problem med att betala, säger Eva Engdahl, vd för Ikanobanken AB. Med det nya avtalet får vi en möjlighet att fortsätta erbjuda hög kvalitet på samtliga inkassotjänster. För ytterligare information, kontakta Lennart Laurén, vd Anders Antonsson, informationschef Intrum Justitia Sverige AB Tel: 08-546 102 06, mobil: 070-336 7818 Tel: 08-616 77 00 E-post: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kreditadministration. Koncernen omsätter över 2,8 miljarder kronor och har omkring 2 900 anställda i 21 europeiska länder. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia har en tillväxtstrategi som innebär att företaget avser att ta aktiv del i branschens konsolidering. Intrum Justitia är börsnoterat sedan den 7 juni 2002, från januari år 2003 på Attract40 segmentet på Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com Ikanobanken ägs av IKEA och IKANO (familjen Ingvar Kamprad). Banken startade 1995 och har idag ca 130 medarbetare. Mer information på bolagets webbplats, www.ikanobanken.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00300/wkr0002.pdf

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2018 hade bolaget intäkter på 13,4 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.