Ny styrelsesammansättning i Intuitive Aerial

Report this content

Genom beslut vid årsstämman för Intuitive Aerial igår, den 14 juni 2018, fick Bolagets styrelse tillskott av fyra nya namn. Styrelsen utgörs nu av ledamöterna Pelle Hjortblad (ordf.), Henrik Stangel, Magnus Sundelin, omvalda Helena Sandermark och adjungerade Oscar Öberg.

“De nya ledamöterna utgör en förnyelse av styrelsen som går väl ihop med de satsningar vi påbörjat. Valberedningen har lyckats hitta en bra balans av erfarenhet, profil och viktiga spetskompetenser. Tillsammans med Helena som säkerställer kontinuitet och aktuell branschkompetens, tillför de nya ledamöterna bred erfarenhet inom professionellt styrelsearbete, försäljning, tillväxt, internationalisering, media, etablering av starka varumärken och digital marknadsföring.

Positivt är också att ledamöterna är operativa inom sina spetsområden. Det är ett viktigt komplement till erfarenhet, där vi får en ständig tillförsel av ny kunskap genom deras bolag och uppdrag.

Jag ser mycket fram emot att fortsätta arbetet med den strategiska utvecklingen av bolaget tillsammans med vår nya styrelse”, säger Robin Kahlbom, vd på Intuitive Aerial.

Nedan följer kortare presentationer av samtliga ledamöter, informationen finns även tillgänglig på Bolagets hemsida; www.intuitiveaerial.com.

Pelle Hjortblad (ordförande)

Pelle Hjortblad har en lång erfarenhet av att leda företag med internationell verksamhet där fokus varit på försäljning, marknadsföring och organisation. Pelle Hjortblad har bland annat varit vd på Paynova och försäljningschef på Tele2. Han äger och driver idag Toftaholm Herrgård parallellt med uppdrag som managementkonsult. Pelle Hjortblad är idag styrelsemedlem i Stratsys, Webforum Europe, Motion Display (AktieTorget), Trippus Event Solutions samt styrelseordförande i Comintelli och TiksPac (AktieTorget). Född: 1955.

Helena Sandermark

Helena Sandermark har omfattande erfarenhet från mediaindustrin med ledande befattningar och styrelseuppdrag. Under perioden 2001–2007 var hon vd för Nordisk Film Post Production, Nordens ledande mediabolag. Nordisk Film skapar och distribuerar stora succéfilmer som till exempel den Oscarsnominerade ”Land of Mine” och TV-serier som BECK. Därefter tillträdde hon som vd för Dagsljus AB som är Nordens ledande uthyrningsbolag av teknik för film-, reklam och TV produktioner. Sedan 2016 är Helena vd för Visual act Scandinavia AB som utvecklar och tillverkar avancerade tekniklösningar för den växande underhållningsindustrin. Född: 1966.

Henrik Stangel

Henrik Stangel har en lång karriär inom Bonnier-koncernen bakom sig och har bland annat varit försäljningschef på Bonnier News (DN, Expressen, Dagens Industri), DN och vd på Dagens Industri samt försäljningschef på Posten Sverige. Han har också arbetat i styrelsen för bland annat HittaHem, Fakturino, Hemnet och varit styrelseordförande för Insplanet (First North). Henrik Stangel driver idag egen verksamhet via WizeWays med bland annat rådgivning inom affärsutveckling och försäljning. Henrik Stangel är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Född: 1963.

Magnus Sundelin

Magnus Sundelin är grundare och vd i SEO Design som hjälper företag med digital marknadsföring och webbutveckling. Han har också tidigare byggt upp och sålt ett vaktbolag, vilket gett god erfarenhet av personalutveckling och hur man bygger starka team i företag. Magnus Sundelin har studerat till civilingenjör i Maskinteknik på Chalmers Tekniska Högskola. Född: 1976.

Oscar Öberg (adjungerad)

Oscar Öberg är grundare och vd i företaget Softube som säljer musikproduktionsprogram till småföretagare och privatpersoner på en global marknad. Softube har genom att etablera ett starkt varumärke och med effektiv marknadsföring vuxit kontinuerligt sedan starten och omsätter idag drygt 40 MSEK med god lönsamhet. Oscar Öberg är civilingenjör i Datateknik från Tekniska Högskolan i Linköping. Född: 1978.

För mer information

Robin Kahlbom, vd Intuitive Aerial AB robin.k@intuitiveaerial.com +46 (0)73 070 32 02

Om Intuitive Aerial

Intuitive Aerial är ett svenskt innovationsbolag som utvecklar högteknologiska produkter för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom både film och tv-industrin. Bolaget riktar sig primärt mot tjänste- och uthyrningsföretag som arbetar på uppdragsbasis med inspelning och livesändning av rörliga bilder världen över. Intuitive Aerial erbjuder produktserien NEWTON – kompakta gyrostabiliserade kamerahuvuden samt DOMINION som används för fjärrstyrning av bolagets produkter och kamerasystem från tredje-part. Företaget är även känt för produkten AERIGON – en filmdrönare som lyfter och stabiliserar tunga proffskameror. Under 2017 presenterade bolaget en ny strategi med fokus på marknadsföring och försäljning av NEWTON-serien. Bolaget har sitt säte i teknikinnovativa Linköping med närhet till både Linköpings Universitet och ett av Sveriges ledande startup-kluster. Intuitive Aerial är listat på Nasdaq First North Stockholm sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.