Antal aktier och röster i Öresund den 29 februari 2012

Vid en extra bolagsstämma i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) den 16 december 2011 beslutades att dela Öresund i två bolag, genom att tillgångar och skulder motsvarande cirka 59 procent av Öresunds substansvärde förs över till ett nytt bolag som skiftas ut till aktieägarna genom ett inlösenerbjudande. Inlösenerbjudandet har nu genomförts, varigenom minskning av aktiekapitalet har skett med 162.805.433,27 kronor genom indragning av 25.341.720 aktier. En fondemission om 180.631.649,52 kronor genomfördes även i syfte att återställa aktiekapitalet. Det nya bolaget, Creades AB (publ), listades på First North den 22 februari 2012.

Vidare har Öresund efter beslut av den extra bolagsstämman den 16 december 2011 genomfört en minskning av aktiekapitalet med 19.673.360,18 kronor genom indragning av 1.449.443 aktier för återbetalning till aktieägaren Svenska Handelsbanken AB. En fondemission om 20.951.564,23 kronor, utan utgivande av nya aktier, har även genomförts i syfte att återställa aktiekapitalet.

Minskningen av aktiekapitalet och fondemissionerna registrerades av Bolagsverket i februari 2012 och därefter uppgår aktiekapitalet till 344.241.397,14 kronor. Därigenom har antalet aktier och röster i bolaget minskat från 50.609.676 till 23.818.513.

Stockholm den 29 februari 2012

Fredrik Grevelius

Frågor besvaras av Fredrik Grevelius, telefon 08 – 402 33 00.

Uppgifterna ovan lämnas i enlighet med bestämmelserna i 4 kap. 9 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument enligt vilka ett bolag som minskar det totala antalet aktier eller röster i bolaget skall offentliggöra uppgifter om ändringen den sista handelsdagen i den kalendermånad då minskningen har skett.