Investor satsar på B2B e*Learning

Investor satsar på B2B e*Learning Investor Growth Capital, ett helägt dotterbolag till Investor AB, investerar i SamSari Education, ett nystartat företag som erbjuder webbaserade utbildningar inom ekonomi och ledarskap till företag. "Vi investerar i SamSari därför att deras affärsidé ligger helt rätt i tiden", säger Håkan Jansson, ansvarig för IT investeringar på Investor Growth Capital. Humankapitalet är företagens viktigaste resurs, och vi ser att kompetensutveckling kommer att bli allt viktigare för att locka och behålla arbetskraften. SamSari använder en innovativ pedagogik som leder till bättre lärande per investerad krona - ett erbjudande som vi är övertygade kommer att locka många företag." I dagsläget arbetar SamSari med kurser till Skanska och Oriflame. Lansering av fullt kursutbud sker till hösten. Ägare i SamSari, förutom grundarna och Investor AB, är medlemmarna i SamSaris Advisory Board, bestående av bl.a. Lars Jonung (professor Handelshögskolan i Stockholm), Robert af Jochnick (grundare & CEO Oriflame International) och Björn Alsén (partner Arthur D. Little Inc.). För ytterligare information: Pia Engholm, grundare SamSari, tel 08 - 692 65 91; 070 - 720 15 15 Gisli Hennermark, grundare SamSari, tel 08 - 692 65 92; 070 - 420 83 00 Håkan Jansson, Investor, tel 08 - 463 38 00 Bilaga: Faktablad om SamSari Education www.samsari.com "The next big killer application for the Internet is going to be education. Education over the Internet is going to be so big it is going to make e-mail look like a rounding error." John Chambers CEO, Cisco Systems "e*Learning will revloutionize training the way airplanes changed transportation.(.) e*Learning will drive knowledge closer to meaningful organizational results by enabling the enterprise employee to share best- practices and apply expert thinking to their daily jobs." Doug Donzelli CEO, Pensare SamSari - dedicated to learning SamSari erbjuder webbaserad utbildning inom ekonomi och ledarskap till företag. Vi strävar efter att bli den önskade partnern för paketering, distribution och hantering av kunskap. Detta uppnår vi genom att erbjuda våra kunder bättre lärande per investerad krona samt kunskapshantering och 'best practice sharing'. Vi vill att vår utbildning ska katalysera kundens 'knowledge sharing'! Trots att vi använder Internet som distributionsmetod ser vi oss som ett utbildningsföretag med starkt pedagogiskt fokus, snarare än ett Internet- företag. Genom en unik pedagogisk modell skapar vi en kontinuerlig läroprocess som pågår under en längre tid. Innehållet i våra kurser kvalitetssäkras genom innehållsleverantörer från akademiska institutioner, bl.a. Handelshögskolan i Stockholm. Vi samarbetar idag med kunder som Skanska och Oriflame, företag som har en progressiv syn på lärande och ny teknik. De ser stora fördelar i att kunna minska sina utbildningskostnader och samtidigt förbättra kommunikationen och kunskapsutbytet inom företaget. Huvudägare är grundarna samt Investor. Övriga ägare är medlemmarna i SamSaris Advisory Board, bestående av bl.a. Lars Jonung (professor HHS), Robert af Jochnick (grundare & CEO Oriflame International) och Björn Alsén (partner Arthur D. Little Inc.). SamSari grundades av Pia Engholm och Gisli Hennermark, har i dag fem anställda och räknar med en aggressiv tillväxt, både i Sverige och internationellt. SamSari Education pia.engholm@samsari.com gisli.hennermark@samsari.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT01100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT01100/bit0002.pdf

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.