Digitaliseringen accelererar i Skåne – samtliga på Åstorps landsbygd får nu fibermöjlighet

100 procent av hushållen i Åstorp får möjlighet att fiberansluta sig när IP-Only nu utökar sin Skåneoffensiv. Byggstart är planerad till första kvartalet 2018.
– Fiberutbyggnaden vitaliserar landsbygden. Vi välkomnar därför alla privata initiativ som gör det möjligt så snabbt och effektivt som möjligt, som IP-Only, säger Ronny Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Åstorp.

Skånes offensiva fibermål kräver offensiva fiberoperatörer. IP-Only expanderar stort i regionen, med utbyggnaden i Åstorp som senaste exemplet.

– Fiberutbyggnaden vitaliserar landsbygden. Vi välkomnar därför alla privata initiativ som gör det möjligt så snabbt och effektivt som möjligt, som IP-Only. Tillsammans har vi målet att 100 procent ska ha möjlighet att fiberansluta sig redan under 2019 – i god tid innan regeringens bredbandsmål, säger Ronny Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Åstorp.

Samtliga – 100 procent – av de 600 hushållen i Åstorps landsbygd får nu erbjudande. Byggstart planeras till första kvartalet nästa år. Samma år – 2018 – ska samtliga medborgare som beställt fiber vara inkopplade. Kampanjpris gäller fram till och med 31 oktober 2017.

Det är ett stort arbete som väntar – cirka 77 000 meter kommer att schaktas. IP-Onlys utbyggnad är fullt ut kommersiell vilket betyder att inga bidrag används, med sparade skattepengar som följd.

– Vår målsättning ligger fast – digitala klyftan mellan stad och landsbygd ska bort. Detta gäller inte minst i Skåne där Åstorp och dess landsbygd är senaste exemplet. Vi har många goda samarbeten med kommuner runtom i Sverige, och glada över ytterligare ett, säger JC Svensson, regionchef Syd på IP-Only.

Fiberutbyggnaden vitaliserar landsbygden. Vi välkomnar därför alla privata initiativ som gör det möjligt så snabbt och effektivt som möjligt, som IP-Only. Tillsammans har vi målet att 100 procent ska ha möjlighet att fiberansluta sig redan under 2019 – i god tid innan regeringens bredbandsmål.
Ronny Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Åstorp
Vår målsättning ligger fast – digitala klyftan mellan stad och landsbygd ska bort. Detta gäller inte minst i Skåne där Åstorp och dess landsbygd är senaste exemplet. Vi har många goda samarbeten med kommuner runtom i Sverige, och glada över ytterligare ett.
JC Svensson, regionchef Syd på IP-Only