• Global Connect Sweden/

Fiber skapar 50 000 nya arbetstillfällen i Halland – ny rapport från Region Halland, ÅF och IP-Only presenteras på Landsbygdsriksdagen

Bredbandsrapporten, från Region Halland och IP-Only och skriven av ÅF, visar betydande samhällsvinster med utbyggnaden – inte minst inom näringslivet. Totalt förväntas 50 000 arbeten skapas i regionen som konsekvens av den nya digitala infrastrukturen.
– Enligt rapporten skapas tiotusentals arbetstillfällen enbart i Halland. Det är digitalisering – på allvar, säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör på IP-Only.

Sedan maj 2016 har Region Halland och IP-Only ett unikt samarbete för en effektivast möjliga fiberutbyggnad. Resultatet blev att regionens fibertillväxt var snabbast av alla under 2016 och tredje störst 2017 enligt Post- och telestyrelsens kartläggning. Parallellt med fiberutbyggnaden diskuteras hur man ska utnyttja infrastrukturen bäst. Utifrån dessa samtal har Region Halland och IP-Only gjort en rapport, skriven av ÅF, om hållbar bredbandsutbyggnad.

– Rapporten visar med eftertryck större vinster än det som debatten hittills handlat om. Att vi får en levande landsbygd har vi pratat om många gånger, men det är intressant att även näringslivet utvecklas på ett så tydligt sätt. Enligt rapporten skapas tiotusentals arbetstillfällen enbart i Halland. Det är digitalisering – på allvar, säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör på IP-Only.

Några av punkterna i rapporten är följande.

• Samband mellan bredbandsutbyggnad och tillväxt beläggs. En hundraprocentig utbyggnad av fibernätet kommer att skapa 50 000 arbetstillfällen, enbart i Region Halland.

• Skillnaderna mellan en utbyggnad på 80 procent, det vill säga något över snittet i Sverige, och 100 procent är betydande. Den sista delen av fiberutbyggnaden medför stor skillnad på sysselsättningsgrad och antal nya företag. Enbart de sista tjugo procenten skapar 10 000 arbetstillfällen, givet en linjär utveckling.

• Tillgång till bredband är en viktig förutsättning för näringslivet att finnas kvar, utvecklas och verka. Attraktionskraft för nyföretagande stärks och möjligheterna ökar att etablera verksamheter. Särskilt besöksnäringen anses få extra stora fördelar av digitaliseringen.

IP-Only delar ut förhandsexemplar av rapporten på Landsbygdsriksdagen, 18-20 maj, där företaget medverkar i olika former. Rapporten släpps på IP-Onlys webb den 21 maj.

Fakta
- Bredbandsutbyggnadens tillväxteffekter i Halland utgår från ett räkneexempel utifrån två studier av bredbandsutbyggnad (Acreo, 2016, och Iowa State University, 2012).
- Rapporten skrevs under första och andra kvartalet 2018 av ÅF på uppdrag av Region Halland och IP-Only.

Landsbygdsriksdagen
Post- och telestyrelsens bredbandskartläggning