Fiberutbyggnaden ökade kraftfullt i Östersund under 2017

Under förra året byggde IP-Only ut fibernätet i Östersunds tätort. Detta gjorde att flera tusen medborgare har fiberanslutning som möjliggör välfärdstjänster, smarta hem-lösningar och flexibelt arbetsliv på distans.
– Flera tusen fler Östersundsbor kan i dag använda ett stabilt och snabbt höghastighetsbredband, säger AnnSofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Samarbetet mellan Östersunds kommun och IP-Only visade resultat under 2017. Över tusen hushåll i Östersunds tätort och Frösön fick under året fiber inkopplat. Det betyder att ytterligare flera tusen Östersundsbor nu kan använda fibernätets fördelar i form av prestanda och stabilitet.

– Fördelarna med fibernätet är många, och de blir bara fler. Vi har tidigare pratat om välfärdstjänster på nätet – som gör sjukvården blir mer tillgänglig – men vi ser nu allt fler tjänster som underlättar för medborgarna. Inte minst för ”smarta hem”. Grunden för dessa lösningar är ett snabbt och säkert fibernät, säger AnnSofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Under året var det grävstopp på några områden i Östersund, vilket är naturligt i fiberbranschen då man bygger i en så stor omfattning.

– Trots naturliga utmaningar då man bygger i så stor skala hade vi ett mycket framgångsrikt digitalt 2017 i Östersund. Flera tusen fler Östersundsbor kan i dag använda ett stabilt och snabbt höghastighetsbredband med alla dess möjligheter. Det är både viktigt och fint, säger AnnSofie Andersson.

Att bygga så många mil fibernät där det i vissa fall varit svår terräng är en komplex verksamhet som dessutom är beroende av markavtal och tillstånd från flera parter.

– En god dialog med kommuner är alltid viktigt – i fiberutbyggnaden extra mycket. Vi har kontinuerliga samtal med Östersunds kommun om klokast sätt att bygga ut så att det påverkar så få personer som möjligt. Ibland har vi arbetat för snabbt, vilket vi tagit lärdom av. Vi vill gärna ha synpunkter även från medborgarna, vår dörr står öppen. Nyckelorden för fiberutbyggnaden är samtal och samarbete, säger Håkan Lundgren, stadsnätschef på IP-Only.

I följande områden byggde IP-Only under 2017:
Östersund Karlslund, Odenbacken, Skolgatan, Rådhusgatan, Pumpstigen.

Frösö centrum, Valla Frösön.