Ramirent kopplar ihop verksamheten i hela landet – ny storaffär för IP-Only

IP-Only inleder ett samarbete med maskinuthyrningsbolaget Ramirent, där datakomleverantören via digital infrastruktur ska koppla samman samtliga kontor, kundcenter och depåer i Sverige och Finland.

– Vi var ute efter en leverantör som kan hantera vårt förändringsarbete och som förstår våra utmaningar, säger Gabriel Westrell, infrastrukturchef på Ramirent. Detta har vi fått i IP-Only vars tjänster har stor flexibilitet och redundans. De har även visat en stark vilja att samarbeta för ytterligare effektivisering.

Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster relaterade till uthyrning av maskiner och utrustning för bygg- och industrisektorn i nio länder. Ramirent är listat på Nasdaq-börsen i Helsingfors och redovisade 2018 en omsättning på 712 miljoner euro. I Sverige finns omkring 800 medarbetare.

Affären omfattar WAN, eller Wide Area Network, en tjänst för att koppla ihop butiker och kontor som är geografiskt åtskilda. I samarbetet ingår även ett managerat LAN, ett högpresterande lokalt nätverk där IP-Only tar ansvar för drift, underhåll och säkerhet.

– För oss är det viktigt med en leverantör som kan se till att tekniken används och kontinuerligt utvecklas för att skapa ett konkret affärsvärde för våra kunder och Ramirents verksamhet, säger Gabriel Westrell.

Bland Ramirents kunder märks företag såväl inom byggindustrin som övrig industri, offentlig sektor och privatpersoner.

– Vi är både glada och stolta över förtroendet från Europas ledande aktör inom maskinuthyrning, säger Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise. Det här nordiska samarbetet är ett kvitto på att vi kan erbjuda högkvalitativa tjänster tillsammans med flexibla kundteam.

Affären är värd 14 miljoner och sträcker sig över tre år med möjlighet till två års förlängning.

Niclas Karnhill, presschef på IP-Only
E-post: niclas.karnhill@ip-only.se

IP-Only är norra Europas ledande leverantör av nätverksinfrastruktur och nätnära tjänster. Med utgångspunkt i vårt stabila fibernät utvecklar vi produkter och lösningar som kopplar upp och ihop Sverige och Norden med all världens möjligheter.

Vi var ute efter en leverantör som kan hantera vårt förändringsarbete och som förstår våra utmaningar. Detta har vi fått i IP-Only vars tjänster har stor flexibilitet och redundans. De har även visat en stark vilja att samarbeta för ytterligare effektivisering.
Gabriel Westrell, infrastrukturchef på Ramirent
För oss är det viktigt med en leverantör som kan se till att tekniken används och kontinuerligt utvecklas för att skapa ett konkret affärsvärde för våra kunder och Ramirents verksamhet.
Gabriel Westrell, infrastrukturchef på Ramirent
Vi är både glada och stolta över förtroendet från Europas ledande aktör inom maskinuthyrning. Det här nordiska samarbetet är ett kvitto på att vi kan erbjuda högkvalitativa tjänster tillsammans med flexibla kundteam.
Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise