Vinteroffensiv när 1 500 Örnsköldsviksbor fått fiberanslutning från IP-Only

Ord blir handling när IP-Only under årets första två månader aktiverat fiberanslutning för 1 500 medborgare i Örnsköldsvik.
– Den naturliga vinterpausen i fiberbranschen har inte betytt att vårt tempo saktat in, tvärtom, vi arbetar dygnet runt för att fibernätet ska nå så många som möjligt, säger Mats Nilsson, regionchef Norr på IP-Only.

Tidigt i januari i år kommunicerade IP-Only en offensiv plan för Örnsköldsvik och redan nu syns resultat. Enbart under januari och februari har 1 500 personer – i nära 700 hushåll – fått fiberanslutning av företaget.

– Fiberdiskussionen har med all rätt varit het i Sverige. Men vi gör mer än bara pratar – vi agerar. Örnsköldsvik är bara ett av många exempel. Den naturliga vinterpausen i fiberbranschen har inte betytt att vårt tempo saktat in, tvärtom, vi arbetar dygnet runt för att fibernätet ska nå så många som möjligt, säger Mats Nilsson, regionchef Norr på IP-Only.

I januari sade IP-Only att var tredje hushåll beställt fiber. Det är många, och de kommer bli fler, enligt företaget.

– För att kunna ta byggbeslut behöver vi närmare 60 procent intresseanmälningar för att kunna ha en ekonomiskt ansvarsfull utbyggnad, och det ser positivt ut i merparten av områdena. Allt fler förstår värdet av fibernätet, inte minst med alla digitala tjänster som nu växer fram med lavinfart, säger Mats Nilsson.

Ambitionen som IP-Only kommunicerade i januari håller företaget fast vid. Under 2018 ska en majoritet av de 9 000 hushållen ha möjlighet att surfa på höghastighetsbredband.

– Givet storleken – vi byggde över 1 000 mil fiber under 2017, flest av alla fiberoperatörer på landsbygden –  är det naturligt att det finns utmaningar i vissa enstaka områden men vi kalibrerar hela tiden organisationen. Och när vi summerar 2020 och regeringens bredbandsmål ska det vara vi som byggt ut fibernätet till flest hushåll på Sveriges landsbygd, något jag är oerhört stolt över, säger Mats Nilsson.

Goda samtal över gränser är en av framgångsfaktorerna bakom en framgångsrik fiberutbyggnad, och i Örnsköldsvik är samarbetet med Övik Energi ett sådant exempel, enligt Mats Nilsson.