Visionen är kommunens, men genomförandet är outsourcat

Visionen är kommunens, men genomförandet är outsourcat Vad är det för faktorer som gör att vissa lyckas med outsourcing medan andra misslyckas? Totalåtagande är en allt vanligare strategi för att öka effektiviteten i organisationens verksamhet. Erfarenheterna är dock blandade. Ibland infrias inte förväntningar och mål, men det finns många exempel där resultatet blivit annorlunda än förväntat. Norrköpings kommun har sedan flera år outsourcat drift, ombyggnad och underhåll av Centralbadet i Norrköping. När sedan visionen inte riktigt rymdes i den kommunala budgeten gick också det kommersiella ansvaret för Centralbadet över till entreprenören. - Ett av kommunens krav har varit kontinuerlig utveckling av Centralbadet och här har ISS Ecuro visat sig mer framgångsrika än vad vi själva var, säger Roland Tillberg, driftsansvarig på kultur- och fritidsförvaltningen vid Norrköpings kommun. Om detta och mycket mer berättar Roland Tillberg under seminariet "Enkel service eller totalåtagande" på Corebizmässan i Göteborg. På seminariet diskuteras och redovisas erfarenheter av samarbetet mellan kommunala mål och visioner med kommersiell drift och lönsamhetstänkande, där båda parter är vinnare. Seminariet hålls under Corebizmässan, på Svenska Mässan i Göteborg, torsdagen den 6 november klockan 14.00-16.45. Besök även ISS på mässan, den 4-6 november. ISS finns i monter B 07:30 Mer information om mässan och seminarieprogram finns på www.corebiz.nu För ytterligare information, kontakta Roland Tillberg, Norrköpings kommun, 011-15 20 26 Johan André, distriktschef ISS Ecuro AB, 011-15 29 91, 070-548 66 62 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT01010/wkr0002.pdf