Vad säger riksdagspartierna om jämlikhet?

Vi presenterar rapporten Partierna och jämlikheten författad av idéhistorikern Per Sundgren, ordförande för stiftelsen Jämlikhetsfonden. Utgångspunkten har varit förekomsten av ordet jämlikhet i partiprogrammen och fokus har legat på social och ekonomisk jämlikhet och ekonomisk demokrati.

Det är från slutet av andra världskriget som ordet jämlikhet blir synligt i programmen, men det är först från slutet av 1960-talet som ordet blir mer frekvent. Vad står ordet för och hur har dess innehåll förändrats över åren? I arbetarrörelsen har jämlikhet varit en hjärtpunkt, men även Centerpartiet lade 1970 fram ett partiprogram med rubriken Jämlikhet. En av slutsatserna i rapporten är att jämlikhet i betydelsen social och ekonomisk utjämning kraftigt tonats ned de senaste decennierna i flera partiers program och kommit att ersättas av ett jämlikhetsbegrepp som tar sin utgångspunkt i enskilda individer med betoning på lika möjligheter och chanser.

Medverkande: Per Sundgren, Marika Lindgren-Åsbrink (s) och Carl Tham (s), de båda senare med erfarenhet som programskrivare. Modererar gör LOs andre vice ordförande Ingela Edlund.

Plats: Sandlersalen i ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Tid: Tisdagen den 24 maj kl 18.00

För ytterligare information kontakta:
Per Sundgren tel 073-733 68 92,
per.sundgren@sh.se