Akademikerförbundet SSR och SKTF i central förhandling

Akademikerförbundet SSR och SKTF i central förhandling. Säger nej till konkurrensutsättning av socialtjänstens utredningar. Akademikerförbundet SSR och SKTF inbjuder till gemensam presskonferens fredag den 14 juni ca 10.00, Hornsgatan 124 4 tr. Akademikerförbundet SSR och SKTF uppvaktar socialborgarrådet Kristina Axén Ohlin fredag den 14 juni kl 9.00 för att gemensamt protestera mot konkurrensutsättning av socialtjänstens utredningar genom att överlämna namnunderskrifter från förbundens medlemmar. Under eftermiddagen, med start kl 13.15, genomförs en central förhandling vid Stadsdelsnämnden i Älvsjö om ett av arbetsgivaren sekretessbelagt förslag till upphandlingsunderlag. JO och Länsrätten har tagit ställning till frågan om privatisering av socialtjänstens myndighetsutövande delar och slagit fast att detta är olagligt. Det förslag som nu presenterats av den borgerliga majoriteten är enligt de båda förbunden ett sätt att försöka kringgå intentionerna i JO:s beslut samt i Länsrättens dom genom en felaktig tolkning av det s k uppdragstagarbegreppet. - Den föreslagna upphandlingsmodellen strider mot de regler som finns inom socialtjänsten och som syftar till kontinuitet i behandlingskontakten och framför allt till att skydda individens rättssäkerhet, säger Annika Gyllfors ordförande i SKTF Stockholm och Titti Fränkel utredningschef Akademikerförbundet SSR i en gemensam kommentar. - Våra medlemmar har reagerat oerhört starkt och ser detta som ett sätt att kraftigt underminera socialtjänstens möjligheter att arbeta långsiktigt, och förutsättningarna att bygga upp kompetens och kvalitet inom socialtjänsten kraftigt försämras, avslutar Annika Gyllfors ordförande i SKTF Stockholm och Titti Fränkel utredningschef Akademikerförbundet SSR i en gemensam kommentar. För ytterligare information: Annika Gyllfors, SKTF Titti Fränkel, Akademikerförbundet SSR 073 921 06 55 070 817 44 34 Maria Martinsson, pressombudsman Maria Östberg Svanelind, presschef 070 655 50 48 070 817 44 31 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00580/wkr0002.pdf