Akademikerförbundet SSR vill att HD granskar jämställdhetsdom - Unikt ärende i svensk rättshistoria Akademikerförbundet SSR hävdar att Arbetsdomstolens tillämpning av jämställdhetslagen strider mot EG-rätten och vill att HD ska granska ett jämställdhetsmål som förbundet förlorat i AD. Det är första gången i svensk rättshistoria som någon begär resning i ett jämställdhetsmål. Den 25 maj föll domen i ett jämställdhetsmål där Akademikerförbundet SSR stämt staten/Länsstyrelsen i Malmö för lönediskriminering. Länsstyrelsen hade gett två nyanställda män högre löner än tio kvinnor som redan var anställda. Arbetsdomstolen fann dock inte att någon lönediskriminering förelåg och friade staten. - Efter att ha låtit domen granskas av flera experter inom EG-rätt och jämställdhetsfrågor väljer vi att begära resning i målet då vi anser att Arbetsdomstolen inte följt EG-rätten på området, något de enligt lag är tvingade att göra. Med anledning av resningsansökan bjuder Akademikerförbundet SSR i dag till en pressträff för att redogöra för förbundets ställningstagande. Pressträffen äger rum den 21 november klockan 11.00 på Akademikerförbundet SSRs kansli För ytterligare information om pressträffen, kontakta: Björn Lundell Informationschef, Akademikerförbundet SSR 0708-17 44 31 Datum: 21 november, klockan 11.00 Plats: Mariedalsvägen 4, Stockholm, T-bana Stadshagen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011120BIT01170/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011120BIT01170/bit0002.pdf