Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR: - Beklämmande att kvinnodominerade yrken ger så dåligt betalt, säger förhandlingschef Eva Fagerberg. · De individuella löneskillnaderna mellan kvinnor och män har vi till stor del kommit åt. Vårt största problem är att flera av våra yrkesgrupper, som främst består av kvinnor, är helt fel lönesatta. Det säger Akademikerförbundet SSRs förhandlingschef Eva Fagerberg i en kommentar till SACOs löneskillnadsutredning. Studien bygger på lönestatistik över SACO-förbundens medlemmar och visar att kvinnodominerade yrkesgrupper diskrimineras såväl vad gäller lönenivå, befattning och vid direkt jämförelse mellan könen. · Utredningen bekräftar vad vi i förbundet hela tiden ser i vårt arbete; att beklämmande lite har hänt under 90-talet trots strängare lagstiftning och påstådd ökad medvetenhet. Men medvetenhet utan att man tar ansvar och gör något åt situationen är värdelös, säger Eva Fagerberg. Som exempel ger hon socialsekreterarna och kuratorerna. Drygt 80 % är kvinnor. De har flera års högskoleutbildning, men lönerna, som i snitt ligger strax över 20.000 kronor, motsvarar varken utbildning eller ansvar. För socialsekreterarna har det blivit tydligt när arbetsvärderingar i ett flertal kommuner gjorts, där man jämfört likvärdiga arbeten och den lön som de ger. · När man värderar socialsekreterarnas arbete kommer man ständigt fram till att lönen borde vara högre, säger Eva Fagerberg. Vår statsminister sa redan för ett halvår sen att socionomer har för låg lön, men ingenting har hänt. Som fackförening försöker vi lappa och laga i dessa strukturer vid de årliga löneförhandlingarna, men det är som att ösa ur en roddbåt med fingerborg. Dessutom är de pengarna avsedda för individuell lönesättning. Det är hög tid att politikerna förstår att bollen ligger i deras knä och höjer lönerna! Akademikerförbundet SSR är det fjärde största SACO förbundet och är ett yrkesförbund för socionomer, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare och beteendevetare. Förbundet har drygt 43 500 medlemmar. Presssekreterare Anna Bengtsson 0706 27 44 51 08 617 44 51 a.bengtsson@akademssr.se Press- och Informationschef Maria Östberg Svanelind 0708 17 44 31 08 617 44 87 m.ostberg-svanelind@akademssr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00760/wkr0002.pdf