British Airways investerar 8 miljoner kronor i Carmen Systems planeringssystem

British Airways investerar 8 miljoner kronor i Carmen Systems planeringssystem Göteborgsbaserade Carmen Systems AB meddelar att British Airways, ett av världens största flygbolag, har tecknat ett avtal gällande Carmen Crew Rostering, Carmen Preferential Bidding och Carmen InterBids. Programvaran skall användas för kabinpersonalens planering inom British Airways verksamhet på Gatwick. Genom avancerad optimering uppnås såväl kostnadsbesparingar som möjlighet att tillgodogöra sig individuella önskemål om arbetsschema. "Projektet Gatwick Cabin Crew är en fortsättning på British Airways långvariga samarbete med Carmen Systems och bygger vidare på framgångarna med Gatwick Flight Crew Rostering och Preferential Bidding som genomförts tidigare under året. Carmens system har redan visat sig vara ovärderligt när det gäller att uppfylla kraven från både personal och företag," säger Paul Thompson chef för Manpower Planning vid British Airways. "Vi anser att Carmen Preferential Bidding är en förutsättning för att ge British Airways möjlighet att åstadkomma en situation som alla vinner på - såväl kabinpersonalen i fråga om livskvalitét, som företaget i fråga om effektivitet." "Vi erbjuder transportindustrin lösningar som effektiviserar och ökar flexibiliteten," säger Per Norén VD för Carmen Systems."I dessa turbulenta tider inom flygindustrin med krav på snabba förändringar och kostnadsbesparingar förväntar vi oss ett ökat intresse för våra system. Den här affären med British Airways är en naturlig följd av vårt mycket goda samarbetet sedan tidigare." Carmen Systems AB är ett världsledande företag inom integrerad planering och beslutstödsystem för flyg och järnväg, med kunder som bl.a. British Airways, Lufthansa, Air France, SAS, SJ,Green Cargo och Deutsche Bahn (tyska järnvägen). Carmen Systems är en organisation under snabb expansion och har idag 130 anställda från 22 länder. Carmen deltar också i gemensam forskning och utveckling av programvara tillsammans med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU-avdelningen inom industrin. För mer information, kontakta: Per Norén, VD Odinsgatan 9 +46 31 720 81 01 SE-411 03 Göteborg per.noren@carmen.se Sverige E-post: carmen@carmen.se Magnus Wennerholm, Marknadschef Webbplats: www.carmen.se +46 31 720 81 32 magnus.wennerholm@carmen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011128BIT01480/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011128BIT01480/bit0002.pdf