Carmen Systems säljer planeringsystem till SAS för 30 miljoner kronor

Carmen Systems säljer planeringsystem till SAS för 30 miljoner kronor Carmen Systems AB meddelar att flygbolaget SAS har slutit ett avtal värt omkring 30 miljoner kronor för rätten att använda Carmens system för optimerad besättningsplanering, Carmen Crew Rostering. Systemet gör att SAS kan öka produktivitet och driftsstabilitet samtidigt som hänsyn tas till enskilda besättningsmedlemmars önskemål. Som en del av projektet utvecklar SAS och Carmen gemensamt en ny version av Carmens system, InterBids, som gör det möjligt att framföra önskemål på det personliga månadsschemat via Internet. Förutom ökad effektivitet syftar projektet också till att öka möjligheten att förutse och reagera på förändringar. "Det är redan tydligt att Carmens system för besättningsplanering kommer att hjälpa oss att öka vår produktivitet och bli mer effektiva. Vi förväntar oss också att både kunna minska våra ledtider och att öka precisionen vid utvärderingen av framtida trafikprograms effekter på besättningskostnaderna", säger Claes Fährlin, chef för SAS besättningsplanering, Flight Deck. x "SAS är en av Carmens första kunder och vi är mycket nöjda med att kunna utvidga vårt redan framgångsrika samarbete mot nya områden. Genom avancerad resursoptimering hjälper vi SAS och våra andra kunder att sänka kostnaderna och öka driftsäkerheten", säger Per Norén, VD och koncernchef på Carmen Systems. Mer information från: Per Norén, VD och koncernchef Odinsgatan 9 031-720 81 01 411 03 Göteborg per.noren@carmen.se E-post: carmen@carmen.se Webb: www.carmen.se Magnus Wennerholm, marknadschef 031-720 81 32 magnus.wennerholm@carmen.se Carmen Systems AB levererar integrerade planerings- och beslutsstöd till flygbolag och järnvägar. Bland kunderna finns Aeroméxico, Air France, Alitalia, British Airways, Iberia, Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, Deutsche Bahn (tyska järnvägar) och SJ, Green Cargo. Carmen Systems är en snabbt växande organisation och har i dag 160 anställda från 24 länder. Carmen arbetar också med gemensam forskning och programutveckling med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU-avdelningen i branschen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020604BIT01090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020604BIT01090/wkr0002.pdf