Carmen Systems tecknar avtal med Deutsche Bahn AG värt 20 miljoner euro

Carmen Systems tecknar avtal med Deutsche Bahn AG värt 20 miljoner euro Deutsche Bahn AG, en av världens största järnvägsoperatörer, har tecknat avtal med Carmen Systems AB för att utnyttja företagets optimeringsmjukvaruapplikationer för bemanningsplanering. Programmet kommer att levereras till Deutsche Bahn Personenverkehr (enheten för persontrafik) under 2002 och framåt. Avtalet är värt sammanlagt 20 miljoner euro över en femårsperiod. Med Carmens mjukvara för optimering kommer Deutsche Bahn att kunna korta planeringscyklerna för personalen, rejält skära ned verksamhetskostnaderna och öka företagets operationella flexibilitet. Personalen kommer också att dra nytta av detta genom att de bereds möjligheten att lägga fram egna önskemål om sina arbetsscheman. "Vi har stora förväntningar på Carmen Systems och deras programvara", säger Rudolf Althoff, CIO på Deutsche Bahn Personenverkehr. "Efter en noggrann utvärdering är vi övertygade om att Carmen är det enda företag som kan hjälpa oss med den svåra uppgiften att dramatiskt minska verksamhetskostnaderna. Nu måste vi tillsammans arbeta hårt för att uppnå detta mål så snabbt som möjligt!". "Den här affären bevisar att Europas järnvägsbolag är redo för våra lösningar på deras mycket komplexa planeringsproblem. Jag är stolt över att vår andra järnvägskund är det största transportföretaget i Europa", säger Mathias Kremer, Director Carmen Railway Solutions på Carmen Systems. Per Norén, VD på Carmen Systems, säger: "Detta är en mycket viktig milstolpe och ett genombrott för Carmen. Affären visar att vår teknologi och vårt affärskoncept kan skapa stora mervärden inte bara för flygbolag utan också för stora järnvägsoperatörer och andra transportföretag. Logistikproblemet vi löser är ännu svårare på ett järnvägsföretag än på ett flygbolag, men med Deutsche Bahns professionalism och förändringsfokus är jag övertygad om att denna affärsrelation kommer att bli mycket framgångsrik för båda parter. Alla våra kunder kommer att dra nytta av denna historiska affär." Carmen Systems AB är ett världsledande företag inom integrerad planering och beslutstödsystem för flyg och järnväg, med kunder som bl.a. British Airways, Lufthansa, Air France, SAS, Alitalia och SJ/Green Cargo. Carmen Systems är en organisation under snabb expansion och har idag 125 anställda från 22 länder. Carmen deltar också i gemensam forskning och utveckling av programvara tillsammans med några av världens ledande universitet. Carmens huvudkontor i Göteborg har den största FoU- avdelningen inom industrin. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00260/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00260/bit0002.pdf