Carl-Olof Mossberg på BT-Buss blev Årets Resenärsvän 2010

Under seminariet "Ett tåg kommer lastat" den 22 april fick Carl-Olof Mossberg ta emot Jernhusenpriset - Årets Resenärsvän 2010. Priset belönar en person eller organisation som gjort något extraordinärt för resenärerna under året som gått.

Jernhusen, som äger bland annat Sveriges järnvägsstationer, delar för andra gången ut priset för Årets Resenärsvän. Förutom priset för Årets resenärsvän delades också hederspris ut till Märta Birgersson på Frasses Hamburgeri på Härnösands station och till Marianne Sjöberg på ISS Trafficare i Varberg.

– En halv miljon resenärer passerar varje dag genom Jernhusens stationer och det är vårt mål att de också ska få en bra upplevelse både före och efter själva resan. VI är jätteglada att det finns företag och personer som Carl-Olof Mossberg, Märta Birgersson och Mariann Sjögren som ger den där lilla extra servicen när det verkligen behövs, säger Per Berggren, vd på Jernhusen.

Priset delades ut av Jernhusens styrelseordförande Rolf Lydahl med motiveringen:

Motiveringar:

Carl-Olof Mossberg
Ägare av bussföretaget BT-buss.

Under vinterns snökaos med inställda tåg har Carl alltid satt resenären i första rum då han alltid såg till att det fanns bussar framme och att resenärerna kom dit de skulle. Trots problem med bokningssystem och utebliven ersättning från tågoperatören har Carl aldrig lämnat resenären i sticket så de fått stå ute och frysa. Han har alltid gett god service till resenärerna och i vintrats gjorde han allt för att hålla dem på gott humör i kylan.

Märta Birgersson
Frasses Hamburgeri, Härnösand station.

Märta Birgersson som driver Frasses Hamburgeri på Härnösands station. Förutom att sköta restaurangen tar hon väl hand om resenärer, hänvisar till var perrongerna ligger och hjälper folk vid biljettautomaten om det behövs. Märtas driv och engagemang har ökat intresset för lunchrestaurangen som nu har fler besökare än tidigare, vilket också ökar tryggheten för resenärerna. Om det är något inte fungerar i väntsalen återkopplar Märta till Jernhusen och hon är i praktiken stationens ansikte utåt. Hon är alltid trevlig och är en god representant för stationen!

Marianne Sjöberg
Lokalvårdare på ISS Traficare.

Marianne arbetar som lokalvårdare på Varbergs Station och en mer trogen och noggrann lokalvårdare får man leta efter. Hon ser stationen som ”sin egen station” och bidrar med sitt engagemang till att den är hel och ren! Marianne hjälper resenärerna på stationen att hitta det de söker och hon återkopplar alltid till Jernhusen om det är något på stationen som måste åtgärdas. Hon är en riktig ambassadör, både för stationen och för sin yrkeskår.

Cecilia Granath, Informatör Jernhusen, 08-410 626 21
Eva Burén, Kommunikationschef Jernhusen, 08-410 032 40