2009 blev ett tufft år för den svenska stålindustrin

När bergshanteringens män och kvinnor samlas vid Hindersmässan i Örebro den 29–30 januari kan de glädjas åt att 2010 kommer att bli ett bättre stålår än det mycket tuffa gångna året.

Rekordåren för världens stålindustri raderades med några få undantag, och den samlade produktionen av råstål i världen minskade med mer än 100 miljoner ton (-8 procent) till 1 220 miljoner ton. Minskningen kan verka måttlig men den räddas av den kinesiska produktionen som ökade med imponerande 70 miljoner ton, eller 14 procent. Totalt producerade Kina 568 miljoner ton, vilket närmar sig rekordhöga 50 procent av världsproduktionen.

– Sett ur ett svenskt perspektiv är kontrasten dramatisk. Ett av de sämsta åren någonsin vad gäller efterfrågan och därmed följde stängda masugnar, minskad försäljning, fokus på kostnadsjakt samt olika former av personalreduceringar och rationaliseringar, kommenterar Elisabeth Nilsson, vd för Jernkontoret.

– Likväl har de flesta investeringsbesluten legat fast, även om vissa genomföranden skjutits framåt i tiden. De svenska stålföretagen är fast förvissade om att det avancerade svenska stålet åter kommer att efterfrågas, även om återhämtningen kanske dröjer närmare två år, fortsätter Elisabeth Nilsson.

– Vi känner oro för utvecklingen på elmarknaden och vintern i kombination med otillräcklig produktionskapacitet drev upp priserna till orimliga nivåer. Varje öres ökning av elpriset innebär cirka 45 miljoner kronor i ökade kostnader för oss. Sverige behöver omedelbart få politiska beslut som tillåter att ny kärnkraft kan byggas, inte minst för att säkra stålindustrins konkurrenskraft, hävdar Elisabeth Nilsson.

– Två andra frågor som oroar, är hur utsläppshandeln inom EU kommer att utformas efter 2012 och den nya särregeln för sjötransporter i norra Europa. Om de s k IMO-reglerna om sänkt svavelhalt i bunkerolja träder i kraft i juli, kommer bränslekostnader för sjötransporter i Östersjön att höjas kraftigt och därmed skadas vår konkurrenskraft, avslutar Elisabeth Nilsson.

På Jernkontorets webbplats, www.jernkontoret.se, finns ytterligare information i ”Stålåret 2009 – en kort översikt” med tillhörande ”Diagrambilaga”.

För ytterligare information: Elisabeth Nilsson, verkställande direktör, 070-588 89 33 Helén Axelsson, avdelningschef för energi och miljö, 070-370 92 31 Peter Salomon, informationschef, 0708-24 01 46